Canonical URL’ler İçin En İyi SEO Uygulamaları + rel=canonical Kullanımı

» » Canonical URL’ler İçin En İyi SEO Uygulamaları + rel=canonical Kullanımı

3 dakikada okuyabilirsiniz

canonical-seo

SEO’daki en temel kavramlardan birisini bir de benden dinleyin istedim: Canonical

Canonical Nedir?

Canonical URL, arama motorlarına belirli bir URL’nin başka bir sayfanın aslında kopyası olduğunu göstermenin bir yoludur.

Canonical kullanım örneği;

canonical
<head> içerisinde Canonical kullanımı.

Canonical URL Etiketi SEO’da Nasıl Yardımcı Olur?

Rel canonical etiketini kullanmak yinelenen içeriği önlemede yardımcı olur. Orjinal kaynağı belirterek tarama bütçesini optimize etmek içinde kullanılır. Mümkün olduğunca her sayfada Canonical etiketini kullanmanızı öneririm.

Aynı içeriğin birden farklı URL’den erişilmesi ciddi problemlere yol açabilir. Google botları ise bu URL’leri taradıkça sitenizde yinelenen içerikleri tespit ederek SERP görünürlüğünüz zamanla azalabilir.

Örneğin;

www.deneme.com

www.deneme.com/index.html

https://deneme.com

Bu tür durumlarda arama motorlarına ana içeriğinize belirtmeniz gerekiyor.

Canonical Nasıl Kullanılır?

Canonical örnek:

<link rel=”canonical” href=”https://sametozsuleyman.com.tr/seo/seo-uzmani” />

Yoast gibi WordPress eklentilerinde eklenti otomatik olarak Canonical ekler. (Bknz: WP SEO Eklentileri) Siz eğer özel bir canonical isterseniz yazı içerisinde aşağıdaki kısımdan bunu gerçekleştirebilirsiniz.

yoast-canonical
Yoast’ta özel canonial eklenmesi.

Canonical ile URL’leri belirtirken küçük harf kullanmaya özen gösterin. Büyük ve küçük harflar Google tarafında ayrı URL’ler olarak kabul edilecektir.

Uyarı: Sayfada birden fazla Canonical varsa Google tüm rel=canonical öğelerini görmezden gelir.

1. Kopya İçeriklerde

Örneğin “Çanta” URL’si orjinal içeriğinizse “kırmızı çanta” veya “beyaz çanta” bu ürünün birebir kopyalarıysa bu renkte çantalar için “Çanta” URL’si canonical olarak işaretlenebilir. Tabiki burada strateji tamamen size kalmış, aranma hacimlerine göre bu işlemi yapmamayı da düşünebilirsiniz.

2. Filtre Sayfaları

Yine SEO stratejisine bağlı olarak değişebilecek bir durum ama yazmak istedim. Dilerseniz filtre sayfalarınızda canonical kullanabilirsiniz (eğer indexe açmak istiyorsanız).

3. Ana Sayfada Kullanmak

Ana sayfanızda mutlaka canonical etiketini barındırmalısınız. Daha sonradan kestirlemeyen sorunlar için canonical etiketiniz yoksa hemen eklemeyi düşünün. Ayrıca bu sorunlar Search Console Hataları olarak karşınıza zamanla çıkabilir. Siteniz www veya www’siz nasıl tercih edilen sürümü varsa ona göre ayarlandığından emin olun.

4. Karışık Sinyal Vermeyin

Canonical etiketleri yanlış kullanmak arama motorlarının kafasını karıştırabilir. Mesela, X sayfasının Canonical’i Y, Y sayfasının Canonical’i de X ise bu ciddi bir sorundur. Google hangisini indexleyecek 🙂

5. Subdomainlerde Kullanmak

Aynı alan adında farklı konumlarda aynı veya çok benzer içerikleriniz olabilir. Bu tür durumlarda canonical etiketini ilgili sayfalara ekleyebilirsiniz.

6. Sayfalandırılmış İçeriklerde

Yanlış canonical işaretlemelerinin yol açabileceği birçok sorun bulunuyor.  Sayfalandırılmış içeriklerinizde canonical ilgili sayfaları göstermelidir ilk sayfayı vb. değil.

7. Hreflang Kullanırken

Hreflang kullanırken her içeirğin kendi dilinde kakonik olduğunu kontrol etmelisiniz.

8. URL Parametreleri

URL’lerde tarih, yorum veya ID gibi birçok farklı parametreler eklenebilir. Bu tür durumlarda canonical belirlenmelidir.

9. Çalınan İçerikler (!)

Kimi durumlarda içeriğiniz sizin izniniz olmaksızın çalınabilir. İçerikleriniz izniniz olmadan kopyalandığında içeriğin kaldırılması yerine canonical URL kullanılmasını isteyebilirsiniz. Google botları o siteyi taramaya başladıkça orjinal içeriği anlayacaklar ve sıralamanızı düzenleyecektir.

10. Eğik Çizgi Kullanımı

URL sonunda eğik çizgi var mı yok mu bu konuda tutarlı olun ve canonicallerinizi buna göre ayarlayın.

Canonical kullanmanıza rağmen arama motorlarının ilgili sayfaları birbirinden çok ayrı görmesi durumunda indexleyebileceğini unutmayın.

Not: Canonical ekleseniz bile Google, performans veya içerik gibi diğer etkenlere bağlı olarak sizin belirlediğinizden farklı bir sürüm canonical olarak belirleyebilir.

Canonical URL’lerin Kontrolleri

Oncrawl SEO Eklentisi

Chrome için çok kullanışlı Oncrawl SEO Page Audit eklentisini indirin ve sayfanızda çalıştırın. Eğer sayfalarınızda canonical varsa bunu size gösterecektir.

canonical-oncrawl
Eklentiyi ilgili sayfada çalıştırın ve sonuca bakın.

Engellenmiş İçeriği Canonical Olarak Belirlemeyin

Robots.txt veya noindex ile engellenmiş içerikleri Canonical olarak göstermek yaygın bir hatadır. Bu tür durumlardan uzak durulmalıdır.

Premium Araçlar

Deepcrawl, Moz Pro veya Ahrefs Site Audit gibi SEO araçlarıyla da canonicallerinizde sorun olup olmadığını tespit edebilirsiniz.

canonical-hata
Canonical hatalarını SEO araçlarıyla da bulabilirsiniz.

301 ve Canonical

301 yönlendirmesi temel olarak A sayfası B’ye yönlendirildiğinde A sayfası için Google’a “bu sayfa artık mevcut değil B’ye taşınmıştır” der.

Canonical’de ise “Hey Google, bu sayfa yenileniyor ve bu içeriğin yerine benzerini görmeni istediğim başka bir sürüm var” dersiniz. Canonical linklerinizin 301 değil, 200 kodu döndürdüğünden emin olun.

Yinelelen içerik ayrı bir konu ama hazır yeri gelmişken bu tür benzer içeriklerde ne yapmanız gerektiğini belirtmek isterim. Yinelenen sayfalarının siteniz için tamamen boş olduğunu düşünüyorsanız 301 yapmanız en mantıklı çözüm olacaktır.

Site Haritaları & Canonical

Site haritalarında canonical olmayan sürümlerin konulmaması önerilmektedir. Site haritalarında belirleyeceğiniz kurallara Google her zaman uymayabilir.

Canonical URL’lerde Backlinkler Geçer Mi?

Canonical olarak belirlediğimiz içeriklerde varsa backlinkler geçer mi diye sorarsanız cevap evet geçer. Google bunu sayfasında belirtiyor. Tabi burada çeşitli tartışmalar olabilir bu kısım hala daha pek net değil gibi…

canonical-google
Google linklerin korunduğunu belirtiyor.

Search Console & Canonical

Canonical URL’lerin arama motorları için sinyal olduğunu unutmayın. URL inceleme aradı yardımıyla URL’lerinizi test edin ve “Kullanıcı tarafından beyan edilen standart URL” kısmını kontrol edin.

canonical-search-console
Search Console’da Canonical durumu.

Kısaca özellikle e-ticaret gibi çok sayıda URL olan bir sisteme sahipseniz Canonical hayat kurtarıcı ve tarama bütçesini optimize etmede size yardımcı olacaktır. Ayrıca yeni Google SC’de “kopya, gönderilen URL standart olarak seçilmedi” gibi hataları da canonical ile çözebileceğinizi hatırlatayım.

Daha Fazla Bilgi;

https://webmasters.googleblog.com/2013/04/5-common-mistakes-with-relcanonical.html

Samet Özsüleyman Samet Özsüleyman, ZEO'da SEO Analyst olarak çalışmaktadır. Aynı zamanda İstatistikçi olan Samet; sıcak çikolatayı, yapısal verileri ve tarihi çok sevip, boş zamanlarında Netflix'ten bişeyler izlemektedir. Çeşitli alanlarda SEO çalışmalarını sürdürmektedir.
Samet Özsüleyman Samet Özsüleyman, ZEO'da SEO Analyst olarak çalışmaktadır. Aynı zamanda İstatistikçi olan Samet; sıcak çikolatayı, yapısal verileri ve tarihi çok sevip, boş zamanlarında Netflix'ten bişeyler izlemektedir. Çeşitli alanlarda SEO çalışmalarını sürdürmektedir.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir