BİLGİ: Deepcrawl aracının adı Lumar olarak değişti ve makaledeki ekran görüntüleri eski arayüze ait.
SEO araçları artık o kadar gelişti ki her şeyi kontrol altında tutmamızı sağlıyorlar. Bugün ise sizlere sıkça kullandığım ve elim ayağım olan ve kullanımı kolay olan bir araçtan bahsetmek istiyorum: Lumar.
Lumar sadece sitenizi teknik anlamda taramaz ayrıca log analizi yaparak size analiz açısından büyük kolaylık sağlar. Buraya Deepcrawl’ın tüm özelliklerini yazsam yetmez bile, bende kolayca üstesinden gelebileceğiniz ve işinize yarayabilecek şekilde SEO sorunlarını nasıl çözebileceğini kabaca anlatacağım.
Lumar Nedir?
Lumar, yüzbinlerce sayfayı analiz edip tarayarak sitedeki sorunların kaynaklarını daha iyi anlamlandırılmasını sağlayan bir SEO aracıdır.
Lumar Kullanımı
Site adresinizi ister subdomain bazında siterseniz hem http hem de HTTPS sürümlerinin taranmasını ayarlayacak şekilde ayarlayabilirsiniz.
Bunlarla beraber taramaya;
- Site haritaları,
- Google Search Console,
- Google Analytics,
- Backlinkler,
- Log Analizi,
- URL listeleri’ni ekleyerek taramayı genişletebilirsiniz.
Backlinkler için Majestic popüler SEO araçlarıyla beraber çalışacak şekilde hazırlanmış bir alt yapısı bulunuyor. Hesap özelliğine göre gerek log analizi gerekse eklenen backlinklerin sayısı değişebilir.
Log analizi için şuanda maalesef direkt olarak log dosyanızı Lumar’a atayamıyorsunuz bunun için Splunk veya Logz.io gibi araçları kullanmanız gerekiyor. Buradan alınan datalar yorumlanıp size görsel halde sunuluyor. Milyonlarca sayfada bu görselleştirme ve analiz oldukça önemli. Hesabınızın özelliğine göre dilerseniz Javascript Rendering seçerek JS taraması da yapabilirsiniz.
Tüm ayarları yaptıktan sonra ve taramaya başladığınızda gerçek zamanlı olarak ilerlemenin durumunu kontrol edebiliyorsunuz. Raporları indirebildiğiniz gibi başkalarıyla da paylaşabilirsiniz.
Deepcrawl içerisinde bazı önemli kısımlara değinerek devam edelim:
Summary
Dashboard
Tarama işlemi başarıyla tamamlandığın size genel bir bakış gösteren dashboard ekranı gelecektir. Burada katma değeri düşük (thin pages) sayfalar, hatalı URL’ler, duplicate (yinelenen) içerikler ve indexlenemeyen sayfalar gibi birçok konuda bilgi sahibi olabilirsiniz.
Daha önceden aynı siteyle ilgili kayıtlı tarama varsa bir önceki taramaya göre değişimler neler oldu. Crawl edilemeyen URL’ler hangileri ve web crawl depth gibi grafikleri görebilirsiniz. Tarama bütçenizi optimize etmek için özellikle log analizini kullanabilirsiniz. Bu hataları düzeltmek için bazı durumlarda yazılımcılara başvurabileceğinizi unutmayın.
Issues
Hataların önceki taramaya göre trend ve değişimlerini takip edebilirsiniz.
Burada altta yer alan konularda;
- AMP hataları,
- Failed URL’S,
- Zayıf içeriğe sahip sayfalar,
- Max HTML size,
- Max Fetch time,
- Dışarıya verilen linkler,
- Canonical problemleri,
- Boş geçilen H1’i bulunmayan sayfalar,
- Kısa başlıklar,
- Uzun başlıklar,
- Duplicate sayfalar,
- Pagination sorunları,
- Sitemap’te yer alan URL’lerdeki sorunlar,
- Duplicate descriptions gibi hataları görebilirsiniz.
Indexation
Google dizininde index durumunuzla ilgili genel bir bakış görebileceğiniz kısım. Ayrıca Google SC bağlantısı yaparsanız çok daha kapsamlı raporlar elde edersiniz.
Indexable & Non-Indexable Pages
Indexlenen ve indexlenemeyen sayfaların hangileri olduğunu burada bulabilirsiniz. İndexlenemeyen sayfaların Canonical, Disallow, Nofollow veya Noindex yüzünden mi indexlenemediğini analiz edebilirsiniz.
Mobil Sayfalar
Hep aklımıza masaüstü sayfaların durumu geliyor sürekli peki mobilde durum nedir? Sadece mobile bakmakla da durum bitmiyor AMP kullanıyorsanız AMP sayfalarınızda indexleme sorunları var mı? Amphtml doğru kullanılmış mı veya Canonicalized Pages’te durum nedir? bunların hepsini ilgili kısımdan görebilirsiniz.
Taranamayan Sayfalar
Bilerek veya bilmeyerek bazı sayfaların taranmasını engellemiş olabilirsiniz. Bu durum çok az URL’de elle kontrol edilebilir bir durumken binlerce URL’de büyük bir sorun. Robots.txt ile engellediğiniz sayfaların taranıp taranamadığını aşağıdaki gibi görebilisiniz. Yine dışarıya verilen linklerde tarama sorunu varsa bu sorunları tespit edebilirsiniz.
Paginated 2+ Pages
Kısaca sayfalandırılmış içeriklerinizin durumunu 1. sayfa olan sayfalandırılmış içeriklerin ne kadar yer kapladığını görebiliyorsunuz.
Raporlarda bazen Deeprank yazan yere denk gelebilirsiniz. Deeprank, Google’ın Pagerank algoritmasına benzer şekilde çalışır ve size bir değer sunar.
Content
İçeriğinizi genel anlamda görebileceğiniz bölüm. İçerikle beraber kırık resimler, CSS veya JS dosyalarınızı da bulabiliyorsunuz.
Burada hangi raporlar bulunuyor?
- Boş, Kısa ve Uzun SEO Title,
- Duplicate Title ve Description,
- Boş, kısa ve Uzun Description,
- Mobile göre uzun Description,
- Description bulunmayan sayfalar,
- Boş sayfalar,
- Thin pages,
- Yinelenen ve H1 olmayan sayfalar,
- Noarchive sayfalar,
- JS, CSS ve PDF files,
- Disallowed JS/CSS kaynakları,
- Kırık resimler.
Config
Deepcrawl’ın en teknik kısımlarından birisi. Yabancı dilli yapıya sahip siteniz varsa özellikle hreflang hayat kurtarabilir.
Canonical
Hatalı canonical yapılandırmaları, multiple canonical veya 200 ok kodu döndürmeyen canonicaller gibi birçok detayı burada bulabiliyorsunuz. Özellikle yinelenen içeriğin önüne geçmek ve indexletme açısından buraya bakmalısınız.
Yönlendirmeler (Redirects)
Sitedeki 301 & 302 gibi yönlendirmelerin analizleri burada yer almaktadır. Hatta kullanıyorsanız meta redirect’i bile araç algılayabiliyor. Kırık yönlendirmeler ve redirect chains durumundaki tüm URL’leri rahatlıkla görebilirsiniz. Javascript yönlendirmeler de varsa burada gözükmekte.
HTTPS
Https kullanırken sayfalarınızından bazıları belki de Http ile linklenen birçok iç bağlantıya sahip olabilir. Burada devreye Lumar.io giriyor ve size hangi sayfaların Https’siz olduğunu belirtiyor.
Hreflang
Çok dilli yapıya sahip sayfalarınızda Hreflang kullanımlarının doğru olması SEO‘da en kritik noktalardan birisi. Hreflang içeren ve içermeyen her sayfayı görebilirsiniz. Tabi indexe açıksa :=)
Bu menü altında Pagination ve URL design kısımlarını da kullanabilirsiniz.
Links
İç ve dış linklerle beraber site haritalarınızın analizlerini yapabileceğiniz rapor kısmı.
Internal Links
Site içindeki tüm link yapınızdaki sorunlar ve doğru kullanımların tespiti için burası işinizi görebilir. Kırık linkler, image alt tag ve nofollow ile takip edilmeyecek sayfalar bu kısımda yer alıyor. Üstelik site haritalarınızın da kırık olup olmadığını bir analizle görebilirsiniz.
External Links
Sitenizden dışarıya verdiğiniz bağlantıların tespiti için bu alanı kullanabilirsiniz.
Site Haritaları
Tüm site haritalarınızdaki kırık linkleri ve indexlememe komutu verilmesine rağmen site haritasında yer alan URL’lerin gibi birçok SEO sorununu çözmeye yarayan bölüm.
Backlinklerinizin içe aktardığınızda linklerin durumlarını da kontrol edebilirsiniz.
Traffic
Google Search Console bağlantısı yaparsanız sayfa görüntülenme ve tıklama sayısı gibi birçok detayı daha görselleştirilmiş halde burada bulabilirsiniz.
Mobil
Sitenizin responsive veya AMP sayfaların durumlarını detaylıca bakabilceğiniz kısım. Sorun varsa hızlıca görüp çözüme odaklanabilirsiniz.
Log Files
Aracın en iyi özelliklerinden birisi ki sıklıkla kullanıyorum 🙂 SEO’da log analizinin nasıl yapıldığına dair bir yazıyı önümüzdeki süreçte yazmayı planlıyorum vakit olursa. Crawl Budget optimizasyonu için burası kilit bir rapor. Siteye gelen botların hangi sayfaların ve zaman gezdikleri ve hangi durum kodunu döndürdüklerini görebiliyorsunuz.
Performans
Sayfalarınızın hızı nasıl? Hangi sayfaların çok hızlı, orta ve çok ayvaş açılıp açılmadığını Fetch time bölümünden görebiliyorsunuz. Ayrıca Page Size ile sayfaların toplam boyutlarını ayrıntılya inceleyebiliyorsunuz.
Makalede yer alan bilgiler zamanla değişebilir veya araca yeni ek özellikler gelebilir, benim haberim olmazsa belirtir misiniz? 🙂 Ayrıca aracı kullananlar beğendikleri veya beğenmediği durumları da yazarsa çok faydalı olacaktır.