E-Ticarette Stokta Olmayan Ürünler İçin Kritik SEO Önerileri

» » E-Ticarette Stokta Olmayan Ürünler İçin Kritik SEO Önerileri

3 dakikada okuyabilirsiniz

eticaret-urun-stok-durumlari

E-ticaret sitelerinde en sık yaşanan sorunlarından bir tanesi stokta olmayan ürünlerin SEO performansını nasıl etkileyebileceği durumudur.

Önerileri sıralarken belirtmek isterim ki uygulayıp uygulamamak veya çok daha farklı yaklaşımları stokta olmayan ürünler için kullanabilirsiniz. Biraz zor karar olduğunun farkındayım 🙂

Stok olmayan ürünleri optimize etmek için başlıca 3 seçenek bulunuyor;

  • Sayfayı olduğu gibi bırakmak,
  • Sayfayı yönlendirmek,
  • Sayfayı silmek (404 veya 410 durum koduyla)

Ürün Stoklara Geri Gelmeyecekse

Geri gelmeyecek ürünler için kullanıcıları zorla ürün detayına girmeye zorlamayın, net olun. Örneğin kategori sayfanızda “Tükendi” ibaresi koyarak dikkatlerini farklı ürünlere çekmeyi sağlayabilirsiniz. “Stokta yok” yazısını açıkça gösterin ve kullanıcılarınızı kandırmayın.

kategori-tukendi
Kategori sayfalarınızda ibareleri belli edin.

Sayfada Backlink Varsa

Kontrol edilmesi gereken en önemli şey sayfanın backlinki olup olmadığına bakılmasıdır. Backlinkler arama motorları tarafından sıralama sinyali olarak kullanılıyor ve sıralamalarda etkili. Üstelik ürün sayfalarına bağlantı oluşturmakta çok zorlu bir süreç ve bu backlinklerin kaybı pek doğru olmayabilir. Bu linkleri Google Search Console veya Ahrefs, Moz gibi diğer SEO araçlarıyla analiz edebilirsiniz.

Backlink varsa: Sayfayı ilgili ürüne yönlendirin, ilgili ürün yoksa en alakalı kategoriye 301 ile yönlendirebilirsiniz.

Dikkat: Alakasız sayfalara yönlendirme yapmak Soft 404 hatası almanıza neden olabilir.

sc-dis-baglantilar
Siteye verilen backlinklerinizi SC’den kontrol edin.

Üründen ürüne yönlendirme yapmak bir süre sonra ciddi sorun oluşabilir. Yönlendirdiğiniz ürün stoktan kalktığında onu tekrar 301’lemek ve 404 hatalarının artması biraz sorun olabilir. Daha büyük ürün yelpazesine sahip olan siteler genellikle bir üst kategoriyi tercih ediyorlar.

Sayfada Trafik Var; Ama Backlink Yoksa

  • Dönüşüm sağlayıp sağlamadığını kontrol edin.

Bunun için gerek Google Ads dönüşüm sayfasından gerekse gelişmiş e-ticaret kuruluysa Google Analytics ekranından bu dönüşümleri ve maliyetlere bakın.

Google Analytics > Davranış > Site İçeriği > Açılış Sayfaları > Dönüşümler bölümünden erişebilirsiniz.

eticaret-donusum-analytics
Örnek E-ticaret dönüşümlerini gösterir sonuç.

Ürünün stokta olduğu ve olmadığı zamanlardaki, stokta olmayan ürünlerin kazancınıza ne kadar katkı yaptığı gibi durumu çeşitli filtreeler ekleyerek analiz edin ve ölçün. Bu sonuçlara göre karar verin.

  • Sayfada Dönüşüm Yok, Trafik Var

Sayfayı ilgili ürüne yönlendirin ve kullanıcıya yönlendiğini gösteren bir mesaj ile durumu belirtin.

  • Sayfada Dönüşüm Var

-Sayfayı olduğu gibi bırakın ve müşterileri alakalı diğer ürünleri gösterin.

-Sayfayı ilgili ürünlere yönlendirin (yine yönlendirme sonrası mesaj gösterin)

Dönüşümlerin ilgili ürünlere aktarılıp aktarılmadığını veya dönüşümlerin etkilenip etkilenmediğini sürekli kontrol edin.

  • Sayfada Backlink Var, Trafik Yok

404 verdirmeyi düşünebilirsiniz ya da 301 ile yönlendirme yapabilirsiniz.

  • Hiç Trafiği ve Backlinki Yok

Bu durumda 404 vermeyi düşünebilirsiniz.

Bazı nedenleden dolayı ürünlerinizi Google dizininde yer almamasını istiyorsanız bu durumda <META NAME=”ROBOTS” CONTENT=”NOINDEX”> kullanın.  (Nofollow değil!)

Ürünün Stoğu Bitti; Ama Geri Gelecek

Ürün sayfalarında biten ürünler için kötü kullanıcı deneyimini ziyaretçilerinize yaşatmaktan kaçının. Arama sonuçlarında sitenizi bulup hemen geri çıkan kullanıcılar arama performansınıza zarar verebilir.

Not: Stokta olmayan ürün sayfasına gelen kullanıcılar için Hemen Çıkma Oranı‘nın %100’e yakın olabilir.

urun-stokta-yok
Ürün stokta yoksa bunu açıkça gösterin.

Sokta olmayan ama yakın zamanda geri gelecek ürünler için bazı en iyi SEO uygulama önerilerim;

  • Sayfayı canlı tutun ve 200 OK kodu döndürdüğünden emin olun,
  • Ürünün geçici olarak stokta olmadığını açıkça belirtin,
  • Site Haritalarından stokta olmayan ürün URL’lerini kaldırın,
  • Google Alışveriş Reklamları için Merchant Center Feed’inizi kontrol edin,
  • Ne zaman gelebileceğini açıklayın (mümkünse),
  • Mağazadan satışlarınızı online olarakta takip ediyorsanız hangi mağazaya ürünün geleceğini belirtebilirsiniz,
  • Stokta olmayan ürünler için yapısal verilerinstok dışı” işaretleyin,
  • Ziyaretçilerin üründen haberdar olmasını sağlayın,
  • Çok alakalı ürünleri ürün detayında gösterin,
  • unavailable_after:[date] ile taramayı durdurmak için tarih belirtebilirsiniz, (genellikle 2. el, açık arttırma vs. tarzı sitelerde öneririm)
  • Ürünü bulunduğu kategoride alt sayfalara doğru atmayı da düşünebilirsiniz.

Stokta kalmama durumu dilerseniz kullanıcılarınızla paylaşabilirsiniz. Örneğin çok fazla talep geldiğinden stoklarda kalmadı gibi. Dediğim gibi bunlar benim aklıma gelen yöntemlerdi, belki sizin aklınıza daha farklı öneriler gelebilir yorum bölümünde bunları belirtebilirsiniz.

Ürünler geri geldiğinde varsa 301 veya 302 yönlendirmelerini kaldırmayı unutmayın. Tüm 404 sayfalarınızı özelleştirdiğinizin ve kullanıcılar için yararlı sayfalar haline geldiğinden emin olun.

Hangi Seçimi Yapacağım?

Burada anlattığım tüm faktörleri göz önüne alarak kendi durumunuzu ve özel gereksinimlerinizi hesaplayarak buna göre karar vermelisiniz.

Faydalı Kaynak;

Out of Stock Products

Samet Özsüleyman Samet Özsüleyman, ZEO'da SEO Analyst olarak çalışmaktadır. Aynı zamanda İstatistikçi olan Samet; sıcak çikolatayı, yapısal verileri ve tarihi çok sevip, boş zamanlarında Netflix'ten bişeyler izlemektedir. Çeşitli alanlarda SEO çalışmalarını sürdürmektedir.
Samet Özsüleyman Samet Özsüleyman, ZEO'da SEO Analyst olarak çalışmaktadır. Aynı zamanda İstatistikçi olan Samet; sıcak çikolatayı, yapısal verileri ve tarihi çok sevip, boş zamanlarında Netflix'ten bişeyler izlemektedir. Çeşitli alanlarda SEO çalışmalarını sürdürmektedir.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir