Haber Sitesinde SEO Uzmanı Olmak

» » Haber Sitesinde SEO Uzmanı Olmak

7 dakikada okuyabilirsiniz

haber-site-seo

Haber sitesinde SEO uzmanı olmanın ne gibi zorlukları olduğunun yanı sıra sizleri nelerin beklediğini anlatan bir yazı yazmak istedim. Olur da medya kuruluşlarında SEO danışmanı olan ya da olabilecek kişiler de hem beni anlar hem de nelerin beklediğini önceden görür diye düşünüyorum. Hadi başlayalım!

Haber Siteleri Ne İş Yapar?

Öncelikle kısaca bu konuya değineyim, buradan kastım birkaç kişinin kurduğu, Google news ya da benzeri platformlar için kurulan ve gerekli optimizasyonların yapıldığı web siteler değil elbette. 10 ya da daha fazla personelin bulunduğu gazete/haber kuruluşlarından örnekler vereceğim. Bunları yerel (local), genel ve uluslar arası olmak üzere 3’e ayırmakta fayda var.

İlgili siteler günlük haberleri olabildiğince hızlı ve doğru şekilde servis edip Google başta olmak üzere Facebook, Twitter ve diğer sosyal medya platformlarından olabildiğince kullanıcıyı siteye çekip haber okutmak olarak tanımlayabilirim. Yaptıkları haberlerle de ses getirebilir ve kullanıcılara ulaşabilirse evet haber sitelerinde çalışanlar işini yapmış demektir.

haber-caps
Ne kadar özverili çalışıyorlar değil mi? 🙂

Haber/Gazete Sitelerinde Kimler Çalışır?

Tamamen oluşum ve bölgesel yapı burada değişkenlik gösterecektir.

Kısaca bu kişilerin pozisyonlarına değinecek olursam:

  • Genel Yayın Yönetmeni,
  • Haber Müdürü,
  • Baş Editör,
  • Editör,
  • Gece Editörü,
  • Muhabir,
  • Haber İstihbarat Şefi,
  • Trend Trafik Uzmanı,
  • SEO Uzmanı,
  • Pazarlamacı,
  • Grafiker,
  • Sosyal Medya Sorumlusu,
  • Teknik Diğer Personel.

Gibi birçok mesleki grup çalışabilmektedir. (Burada saydıklarımda eksik kalanlar olabilir yorum atarsanız eklerim arkadaşlar.) Haber sitesi 7/24 açık olması gerektiğinden dolayı bu ekip aslında geceli gündüzlü bayram ya da tatil kavramı olmadan çalışmak zorundadır. Maaşları da yine sitenin büyüklüğü, şehre ve işverene göre değişecektir.

Yeni Kurulmuşsa Sıkıntı Büyük!

Yeni bir haber sitesi ise ve daha piyasaya ilk defa çıkıyorsa burada SEO uzmanına oldukça fazla iş yükü binecektir. Haliyle genellikle bilinen ilk iş sitenin Google News’e kayıt olması aşamasıdır. Burayı fazla uzatmayacağım çünkü çok fazla detay var. Siz eğer bu medya kuruluşuna birkaç ay sonra geldiyseniz öncelikle sizden önce eklenen kopya haberler olacaktır. Bu haberler de haliyle kayıt aşaması ve sitenin de geneli itibariyle SERP’te düşük kaliteli içerik olarak yer alabilecektir. Neyse ilgili kişilerle durumu değerlendirdikten sonra ve siz de sitenin gerçekten Google Haberler dizinine kayıt olması gerektiği noktasında artık tamam derseniz ilgili kayıt işlemi için başvuru formunu doldurup göndereceksiniz. (Bu sizin ilk önemli sınavınız) Çok heyecanlı ve stres dolu bir an olduğunu biliyorum; eğer olumlu gelirse çok güzel ilk adımı başarıyla tamamladınız demektir.

G-News kayıt aşamasıyla alakalı olarak ben editörlerle özgün haber girme konusunda bazı sorunlar yaşamıştım, biraz bana darılıyorlardı ama yapacak bir şey yok. Haber botu gibi spotu değiştirip atıyorlardı ki benim hiç istemediğim durumdu zorda olsa özgünlük oranını yükselttirmeyi başarmıştım. News sonucu olumlu geldiyse yavaş yavaş sitenizin haberleri dizinde yer alacaktır. Zaten kayıt almış sitedeyseniz bu konuda şanslı olduğunuzu söylemek isterim.

Biz Şu Kelimede Niye Çıkmıyoruz SEO Bey?

Haberleri servis edenler bir süre sonra size “biz x kelimesinde neden çıkmıyoruz?”, “y sitesi bizi bu kelimede geçmiş” , “bunlar nasıl bu şekilde yer alabiliyorlar” gibi sorulara hazırlıklı olmalısınız. SEOcu olduğunuzdan Google’ın sizin elinizde olduğunu düşünebilirler, gerçekçi cevaplar verin ve bu durumları atlatın. Haber başlıklarının yanı sıra genel belli bazı kelimeler vardır bunlarla ilgili olarakta genel yayın yönetmeni vs. sizi rahatsız edebilir.

soru
Sorular karşısında böyle kalabilirsiniz!

En Çok Okunan Haberler’de Çıkamıyorsanız Yandınız!

Google, bilindiği üzere Top Stories (En Çok Okunan Haberler) adı altında bir karusel çıkarttı. Burada sitelerin nasıl ve ne şekilde sıralandığı ile ilgili olarak net bilgi verilmiyor; ancak biraz kaliteli ve bazı yönergeleri tamamen uygulayan siteler ilgili kısımda yer alabiliyor. SEO Uzmanı olarak burada sitenizin yer almaması çok kötü anlar size yaşatabilir. “O site nasıl çıkıyor?”, “bizden farkı ney ya onların, onlar da kopya ekliyor” gibi sorular gün içinde duyulabilir. Burada maalesef yapabileceğiniz pek fazla bir şey yok, teknik gereksinimleri kontrol edin ve gerisini Google’a bırakın; çünkü bizim elimizde olan bir durum değil :/

top-stories
En Çok Okunan Haberler kısmı çok sıkıntı olacaktır. Böyle çıkmak için bilinmeyen algoritmayı geçmelisiniz 🙂

İçerik Kaliteliyse Sorun Kalmıyor

Haber yazanlar editör ya da muhabir olsun bazen gazetecilik gözüyle yazabiliyorlar. Yani kullanıcıların neyi aratacaklarını düşünmeden bazı başlık olsun, haber yazımı olsun bunları istemediğiniz tarzda açabilirler bu durumda yine bir zıtlık olabilir; ama üstlerine gitmeyin sonuçta içerik üretmek zor iş. Yazılan haberleri, diğer haber kuruluşlarından daha kısa sürede girmek, okunaklı ve gerçekten akıcı bir dil kullanıldığı takdirde SEO uzmanı da memnun kalacaktır. Gündemi takip edip ilgi çekici haber başlıkları türetildiğinde zaten bunun meyvesini site görecektir. Örnekteki kardeşim Yunus Ünlü’yü maalesef kaybettim. 🙁

kaliteli-haber
Okunaklı ve kaliteli haber yazan editörler en yararlı dostunuzdur 😉

Manşetler Başınıza Bela Olabilir!

Haber manşetleri aslında o kadar da masum değildir! Grafiker ya da haberi yazan kişi panelden içeriği oluştururken olabildiğince kaliteli fotoğraf yüklemeye çalışacaktır; burada dışarıdan bakınca sorun yok gibi gözükse de aslında Page Speed’i ciddi manada tehlikeye sokan manşetler ortaya çıkabiliyor. Örneğin 5 MB boyutundaki manşet sitenin saniyelerce açılmamasına neden olmuştu. Burada brifing vererek olabildiğince düşük boyutta görselleri tutmalarını isteyebilirsiniz. 100 KB altı aslında işinizi görecektir. Sonuçta haber sitesinin ana sayfası sürekli değişkenlik gösterir.

manset-foto
İlgi çekici manşetlerin yanı sıra boyutlarında ufak olması gerekli. Örnek manşet.

Reklamlar Sıkıntı Yaratabilir

Özel günlerde ya da bazı reklam anlaşmalarından illaki siteye reklam banneri vb. eklenecektir. Bu banner/görsel öğe başınıza şöyle bir tehlike yaratabilir. Mesela 8 saniyelik açılış reklamı koyulacak, sizin haberiniz olmadan yetkisi olan birisi koydu ve o reklamın açılış sayfasını farklı bir sayfa olarak ayarladı. İşte burada Googlebotta girdiği andan itibaren ana sayfanız yerine başka sayfaya gideceğinden ana sayfanızın sıralaması aniden düşebilecektir burada olabildiğince erken davranıp gerekli önlemi alın ve ana sayfa URL’sini yapıştırın.

Spama Karşı Dikkatli Olun

Kimi durumlarda editörler bilerek ya da bilmeyerek katma değeri düşük, kullanıcılara haber başlığında belirtileni içerikte vermeyerek sorunlu içerikler üretebilirler. Mesela TÜFE Oranları Açıklandı gibi gibi bir haber başlığında TÜFE oranlarının verilmemesi ciddi bir sorun yaratabilir zamanla, burada bence insiyatif alın ve aniden durumu düzeltmeye çalışın.

youtube-haberi
Bu tür spam haberlere izin vermeyin, yeri geldiğinde insiyatif kullanın; anahtar kelime doldurma örneği bile olabilecek sözde (haber) içeriği.

Haber Yazımlarındaki Hataları Söylemek

Google Search Console’da Haberler için ayrı tarama hataları bölümü yer almaktadır. Burada ise haberlerin Google’a göre hangi hataların meydana geldiğini görebilirsiniz.

Google Haberlere özgü bu hataları sıralayacak olursak;

  • Makale Orantısız Şekilde kısa
  • Makale Tam Değil
  • Makale Parçalara Ayrılmış
  • Makale Çok Uzun
  • Makale Çok Kısa
  • Boş Makale
  • Hiç Cümle Bulunamadı gibi hataları makale hataları bölümünden görebilirsiniz.
google-haberler-tarama-hatasi
Tarama hataları Search Console’a bu şekilde düşmektedir. Gerekli işlemlerin ardından düzeltildi yapabilirsiniz.

Bu makale içeriğindeki hataların birçoğunu anlamak biraz zor olabiliyor mesela makale aslında çok uzun olmasına rağmen çok kısa gibi saçma hatalar ortaya çıkabiliyor bunlara fazla takmayın. Hataların URL’sini alıp haber müdürü ya da yetkili ile görüşüp editörleri bu konuda uyarmak iyi olacaktır, sonuçta emek veriliyor ve bu emek boşa gitmemelidir. Bu paneli sürekli takip etmek bence çok faydalı olacaktır. Ayrıca duplicated (yinelenen içerik) bağlamında da yine HTML geliştirmelerini ara ara kontrol ediniz.

makale-cok-kisa
Makale çok kısa gibi bir hatayı bu şekilde göreceksiniz.

İstediğiniz İçeriği Yaratabilirsiniz

Forumlarda zaten bilindiği üzere örneğin “Kurban Bayramı ne zaman”, “Okullar ne zaman açılacak” gibi aranmaya yönelik haber içeriklerinin üretilmemesi için Google yönergelerinde bunu engelleyen bir durum yok.

trend-haberler
Örnekte gördüğünüz gibi Hürriyet trend içerikleri haberleştirip açmış durumda.

Bunun için mesela benim aklıma gelen ancak şuan yayın hayatına devam etmeyen Radikal bunun için bir personel çalıştırıyordu diye hatırlıyorum. Tamamen yayın politikanıza yakıştırıyorsanız bu tür haberimsi içerikleri elbette açabilirsiniz; ancak burada kullanıcılara istenilen şeyleri belirtin. Örneğini zaten ülkemizde çokça görebilirsiniz Hürriyet, Sözcü hatta SporX sitesi bile bu tür içerikler üretebilmektedir. Bu siteler milyonlarca kişinin girdiği siteler tabi bazları gerçekten spam yapabiliyor yani bir haberi tekrar tekrar güncelleyip yayınlayabiliyor burada da Google ilgili cezayı belki de arka planda kesiyordur onu göremeyiz ama ilerleyen süreçte buna da bir dur denilebilinir.

Çok Farklı Kelimelerden Trafik Kaynağı

Öyle bir haber üretilir ki hiç aklınıza gelmeyen kelime/kelime gruplarından binlerce kez trafik alabilirsiniz. Örneğin “otobüs biletleri” ile ilgili haberiniz var ve bu Top Stories olarak Google sonuçlarında ilk sırada yer aldığınız varsayalım işte burada ciddi dönüşler yakalayabilirsiniz. Tabi bu dönüşlerden de farklı reklam türleriyle kazancınızı arttırabilirsiniz.

thy-top-stories
Aklıma gelen İlk kelime THY oldu ve aradığımdaki sonuç buna örnek oluşturabilir.

Sosyal Medyanın Tahmin Edilemeyen Gücü

Haberlerde kullanılan görseller yine size özellikle sosyal medya platformlarından ciddi trafik getirebilir ve paylaşım rekorları kırdırabilir. Bir dizi hakkında yaptığınız haber ya da siyaset ile ilgili manşetler burada kilit noktada yer alıyor. Örnek vermek gerekirse “O Müdür Öyle Bir şey Dedi ki…” gibi :=)) Yerel sitenizde abartıya kaçarsanız ciddi manada kullanıcı kaybı yaşayabilirsiniz her manşeti bu şekilde atarsanız.

Teknik Konulara Hâkim Olun

Haber yazılımınızda oluşabilecek sorunlara karşı varsa şirket bünyesindeki teknik personel ile durumu çözebilir yoksa destek aldığınız yazılım firması ile olan sorunların çözümü için iletişime geçebilirsiniz. Hızlandırılmış Mobil Sayfalar (AMP), Sunucu Hataları gibi durumları es geçmeyin. Uluslararası örneğin .En (İngilizce) yapısında yayın haber aynı kuruluşa ait farklı dildeki siteleriniz için de yine Teknik SEO konularını sorunsuzca uygulamasınız. Hreflang, sitemap ve uluslararası hedefleme bunlardan bazıları. HTML geliştirmeleri kısmını fazla takmayın; çünkü çok fazla haber girişi olacak kimi haberler kısa kimi haberler uzun o yüzden fazla takılmamanızda fayda var.

Sonlara Doğru

Haber sitesinde SEO uzmanı olmak işte bana göre bunların yaşandığı bir durumdur. Bilmediğiniz ya da görmediğiniz kenarda kalan köşe yazısı & haber bile başınıza SERP’te sorun çıkartabilir. Sürekli olarak siteyi ve sitenize gelen backlinleri gözlemlemeniz gereklidir. BBC ve New York Times gibi büyük haber kuruluşlarını SEO açısından aylık olarak inceleyin kendinize ufak notlar çıkartın. Anlık olaylardan aldığınız geri dönüşler ve marka (brand) aramalarını da analiz etmeniz iyi olacaktır. Editöryal anlamda oluşabilecek başarı SEO ile tamamlandığında çok ciddi geri dönüşleri alabileceksiniz.

Samet Özsüleyman Samet Özsüleyman, ZEO'da SEO Manager olarak çalışmaktadır. Aynı zamanda İstatistikçi olan Samet; sıcak çikolatayı, yapısal verileri ve tarihi çok sevip, strateji oyunlarına bayılır. Ayrıca Tayland'ı çok sevmektedir :)
Samet Özsüleyman Samet Özsüleyman, ZEO'da SEO Manager olarak çalışmaktadır. Aynı zamanda İstatistikçi olan Samet; sıcak çikolatayı, yapısal verileri ve tarihi çok sevip, strateji oyunlarına bayılır. Ayrıca Tayland'ı çok sevmektedir :)

4 Replies to “Haber Sitesinde SEO Uzmanı Olmak”

  1. çok güzel yazı yazmışsınız hiç üşenmeden sıkılmadan okudum ellerinize sağlık. Birçok konuda da bilgi sahibi oldum. Ayrıca sitenizin tasarımı ve Heading yerleşimi de süper 😀

    1. Merhaba Yasir,

      Yazımı beğenmene çok sevindim. Evet, Heading hiyerarşisine uymak gerekiyor 🙂 🙂

Samet için bir yanıt yazın Yanıtı iptal et

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir