Hemen Çıkma Oranı (Bounce Rate) Hakkında En Kritik Bilgiler

» » Hemen Çıkma Oranı (Bounce Rate) Hakkında En Kritik Bilgiler

3 dakikada okuyabilirsiniz

bounce-rate-orani

Google içeriği ve sayfaları değerlendirirken yüzlerce faktöre bakıyor. Haliylede içeriğin genel kalitesinin kullanıcılarda nasıl bir tepkiye yol açtığını analiz edebilirler. Bunun yaparken her ne kadar faktör olarak gösterilmese de hemen çıkma oranı etkili olabilir.

Ex-Googler Matt Cutts, hemen çıkma oranı veya diğer Google Analytics metriklerini SEO’da sıralamalarda kullanmadıklarını belirtmişti. Bakınca mantıklı geliyor mesela her site Analytics kullanmak zorunda değil. Ayrıca birçok yöntemle datalar maalesef manipüle edilebilir :/

Hem sıralama faktörü olmasa bile hemen çıkma oranının iyi olması sizi mutlu etmez miydi? 🙂

Hemen Çıkma Oranı Nedir?

Hemen çıkma oranı, özellikle Google Analytics raporlarında yer alan siteye gelen kullanıcıların tek bir sayfayı ziyaret ettiği, diğer sayfaları gezmeden ayrılma yüzdesini veren istatistiktir.

Google SERP’te her ne kadar GA verilerini kullanmasada kendi özel datalarını kullanacaktır. Kullanıcı aramayı yaptı 1. sıradaki siteye girdi ve içeriği beğenmedi hemen geri döndü. Burada Google ilk sırada çıkan sitede bir şeyler döndüğünün farkına varacaktır. Bazı istisnalar olabileceğini de unutmayalım. Konuyla ilgili Pogo Sticking ile ilgili araştırma yapabilirsiniz.

hemen-cikma-orani
Hemen çıkma oranını gösterir grafik.

Hemen Çıkma Oranı (Bounce Rate) Nasıl Tespit Edilir?

Google Analytics > Davranış > Site İçeriği > Tüm Sayfalar bölümünde görebilirsiniz.

Önemli Bilgi: Tarayıcılar arası sorunların tespiti ve hangi tarayıcıda sitenizin daha iyi hemen çıkma oranına sahip olduğunu öğrenmek için Kitle > Teknoloji tabından kontrol edebilirsiniz. Burada elde edeceğiniz bilgiler olası CSS veya Javascript sorunlarının tespiti noktasında yardımcı olabilir.

hemen-cikma-orani-tarayicilar
Hemen çıkma oranları ve tarayıcıların kontrol edilmesi.

Hemen Çıkma Oranını “0” Olması Ne Anlama Geliyor?

%0’lık hemen çıkma oranı, o sayfalara harici bir trafik gelmediğini gösterir. Yani kullanıcıların görüntülediği ilk sayfa değilse hemen çıkma oranı sıfır olabilir. Hemen çıkma oranını %0 olması mutlaka bir sorun değildir.

Örneğin, kullanıcı geldi Ana sayfadan sonra blog içeriğine girdi. Burada blog yazısı açılış sayfası değildir bu yüzden tek sayfalık oturum sayısı 0 olacaktır. Hemen çıkma oranında bu hesaplamaya göre %0 çıkacaktır. Bunlar dışında GA kodunun tetiklenmesini önleyen faktörler ve yönlendirme sorunları da teknik nedenler arasında sayılabilir.

Bounce Rate Neden %100 Gözüküyor?

Spam (bot) trafik alıyorsunuz veya siteniz tek sayfalık bi yapıya sahiptir.Ayrıca sayfa içeriğiniz çok uzunsa ve ziyaretçiniz başka sayfalara gitmeden tek sayfada içeriği tüketiyorsa bu durumda %100 seviyesine neden olabilir. Bu orana dikkat edilmeli!

Hemen çıkma oranı hiçbir zaman size tam olarak doğru bilgiyi sunamaz. GPDR’yi kabul etmeyen kullanıcıların bilgileri bu raporlara yansımayacaktır.

Hemen çıkma oranları madem sıralama faktörü olarak kullanılmıyor bana ne gibi yararı olabilir diyorsunuz. Hemen çıkma oranları size sayfanızın ne kadar ilgi çekici olduğunu anlama noktasına veriler sunacaktır. Yüksek bir hemen çıkma oranınız varsa e-ticaret dönüşümleriniz negatif yönde etkilenebilir.

Hemen Çıkma Oranını Nasıl Düşürebilirim?

Bounce rate oranınızı düşürebileceğiniz bazı ipuçları;

  1. Dış kaynaklara verilen bağlantıları yeni sekmede açtırın,
  2. Kullanıcı deneyimine uygun tasarım,
  3. Pop-up reklamların varsa giderilmesi veya hızlı yüklenmesi,
  4. Mobil uyumlu tasarım,
  5. Faydalı 404 sayfa tasarımları,
  6. Kargo/Fiyat/Ürün Fotoğrafı olmayan sayfaları düzenleyin,
  7. İç linklendirmeyi iyi yapın,
  8. Breadcrumb kullanın,
  9. Ürünle alakalı benzer ürünleri kullanmayı düşünün,
  10. Satın alma veya Abone olma gibi CTA (Call To Action) butonları kolayca bulunmalı,
  11. Güvenlik endişesi uyandıran sayfalar (Https kullanılmayan vb)
  12. Daha hızlı açılış sayfaları,
  13. Eski içerikleri güncel bilgilerle günümüze hazır hale getirin,
  14. İçeriği sade metinden ayırıp daha iyi hale getirin (görsel, liste, video vb),
  15. İçeriğin alakalı ve anlatılmak istenen şeyi direkt anlatabilmesi,
  16. Meta etiketlerde vaad edilen bilginin içerikte verilmesi.

Aslında çözüm belli;

Ziyaretçilerinizin sayfanızda kalmaya teşvik edin.

Meta title olarak “İstanbul’un en ucuz otelleri” yazdınız, normalde diyelimki günlük 100 TL olsun. Siz sayfanızda bu fiyatı 250 TL olarak belirlerseniz kullanıcılar sitenizden hemen çıkacaklardır. Diğer sitelerden fiyatınız daha yüksek üstelik en ucuz yazmanıza rağmen. Tüm bu önerilerimi gerek WordPress gerekse e-ticaret gibi sitelerde uygularsanız başarılı sonuçları göreceksiniz.

hemen çıkma oranı ve SERP
Hemen çıkma oranı ve organik sıralamalar arası ilişki.

Hemen çıkma oranını iyileştirmek isteyen e-ticaret siteleri bazı durumları göz önüne almalıdır;

  • En fazla geliri hangi sayfalar/ürünler sağlıyor?
  • Hangi sayfaları düzeltmek daha kolaydır?
  • Gelişmiş e-ticaret kurulumu düzgün yapılmış mı?
  • Google Optimize ile A/B testi yaparak testlerin sonucuna göre karar verilmelidir.

Hemen Çıkma Oranı Kaç Olmalı?

Bu sitenin yapısına ve aranan kelimenin ne kadar sürede tüketilebileceğine göre değişkenlik gösterdiğinden net bir yüzde verilemez.

Ortalama hemen çıkma oranı kaç olmalı?

Çoğu web sitesi %25 ila %70 arasında hemen çıkma oranına sahiptir. %25 ila %40 arası gerçekten iyi bir değerdir. %41 ila %55 orta düzey, %56 ila %70 ortalamanın üzerindedir. %70 ve daha üstü değer alarm durumu olabilir.

Uyarı: Yine belirtmek isterim ki her sitenin özelinde bu durum değişiklik gösterir.

Türkiye’deki çeşitli alanlarda hizmet veren bazı e-ticaret sitelerinin hemen çıkma oranlarını Alexa ve SimilarWeb sitelerinden yararlanarak bir tablo haline getirdim;

SiteAlexa VerileriSimilarWeb Verileri
Lcwaikiki21,50%30,65%
Koton24%32%
Defacto25,50%33,23%
N1127,40%40,97%
Trendyol29,70%33,53%
Mavi31,40%38,30%
Boyner31,50%39,13%
Hepsiburada31,90%41,78%
Gittigidiyor35,40%50,39%
Morhipo36%43%
Amazon TR42,90%47,44%
Akakçe45,90%50,81%
Cimri49,30%53,46%

Google Ads veya Social Ads gibi kanallardan gelen trafiklerin de hemen çıkma oranlarına bakılması PPC maliyetlerinizi optimize etme noktasına yardımcı olabilir.

Varsayılan olarak hemen çıkma oranında zaman aşımı 30 dakikadır. Dilerseniz bunu Yönetici > İzleme Bilgileri > Oturum Ayarları bölümünden değiştirebilirsiniz.

analytics-oturum-ayarlari
Oturumları ayarlama.

Umarım faydalı olmuşumdur 🙂

Faydalı Kaynak;

Search Engine Watch

Samet Özsüleyman Samet Özsüleyman, SEO Uzmanı olarak çalışmaktadır. Aynı zamanda İstatistikçi olan Samet; sıcak çikolatayı, yapısal verileri ve tarihi çok sevip, boş zamanlarında Netflix'ten bişeyler izlemektedir. Çeşitli alanlarda SEO çalışmalarını sürdürmektedir.
Samet Özsüleyman Samet Özsüleyman, SEO Uzmanı olarak çalışmaktadır. Aynı zamanda İstatistikçi olan Samet; sıcak çikolatayı, yapısal verileri ve tarihi çok sevip, boş zamanlarında Netflix'ten bişeyler izlemektedir. Çeşitli alanlarda SEO çalışmalarını sürdürmektedir.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir