Pagination Nedir? SEO’da link rel=”next” ve rel=”prev” Uygulanması

» » Pagination Nedir? SEO’da link rel=”next” ve rel=”prev” Uygulanması

2 dakikada okuyabilirsiniz

pagination

Not: Bu yazıyı yazdığımda Google artık bu işaretlemeleri indexlemede dikkate almadığını belirtmiştir. Yine de yazmışken dursun kenarda :=)

Bu makalemde sizlere sayfaları birbirinden ayırırken yapılan en yaygın hataları, ​rel=”next” ve rel=”prev” kullanımlarını ve en iyi SEO uygulamalarını göstereceğim.

Web sitelerinde sayfaları birbirinden ayırmak kadar doğal birşey yoktur. Peki bu sayfalandırmayı yaparken SEO’da hangi konulara dikkat edilmelidir?

Pagination etiketlerini kullanın kelimesini sıkça SEO raporlarında veya toplantılarda duymuşsunuzdur. Haydi o zaman bu kez de benden dinleyin 😎

Rel=”next” ve rel=”prev” Nedir?

rel=”next” ve rel=”prev” sayfalandırma etiketleri arama motorlarına bu sayfaların birbirleriyle bağlantılı olduklarını belirleme noktasında yardımcı olur.

İçeriği sayfalara ayırma işlemi çok zor gibi gözükse de aslında nasıl ve hangi durumlarda nerelerde kullanmanız gerektiğini biliyorsanız çok kolay olacaktır. En sık görülen hatalardan birisi Kanonik URL (Canonical URL) yanlış gösterilme durumlarıdır.

Rel=”next” ve rel=”prev” Nasıl Kullanılır?

Sayfalandırma etiketleri sitede HTML kodları arasındaki  <head> arasına konulmaktadır.

Örnek Kullanım Şekli;

<link rel=”prev” href=”http://www.site-adiniz.com/kategori/page/2/” />

<link rel=”next” href=”http://www.site-adiniz.com/kategori/page/4/” />

5. sayfada olduğunuzu varsayalım;

<link rel=”prev” href=”http://www.site-adiniz.com/kategori/page/4/” />

<link rel=”next” href=”http://www.site-adiniz.com/kategori/page/6/” />

<link rel=”canonical” href=”http://www.example.com/topic/page/5/”/>

Örneklerindeki gibi kullanabilirsiniz, canonical etiketlerini doğru kullanmayı da unutmayın. Tabi burada Tarama Bütçesi‘ni optimize etmek için ana kategoriye de canonical verebilirsiniz ikiside Ok.

Sayfalandırma Etiketleri Hangi Siteler Kullanır?

Sayfaları birbirinden ayırma işlemleri çoğunlukla haber kategorileri ve e-ticaret sitelerinde sıklıkla kullanılır.

Elbette blog tarzı sitelerde de bu kullanımları yapabilirsiniz, ben genel bir çerçeve çizmek istedim.

Ayrıca Foto Galeri & Video Galeri sayfalarında da bu etiketleri ekleyebilirsiniz. Yine sitenize gelen yorumlar; eğer çok fazla olduysa bunları da sayfalandırabilirsiniz.

Sayfalandırma Etiketleri Neden Kullanılır?

Sayfaların birbirleriyle çok benzer olduğu durumlarda yinelenen içerik problemlerinin önüne geçebilmesi için kullanılmaktadır. Bu şekilde arama motorları ilgili sayfaların aslında birbirlerinin devamı olduğunu anlayacaktır. Kullanımla beraber yinelenen içerik sorunlarını da çözebilirsiniz.

Sayfalandırma işlemleri, tarama bütçenizi ve SERP’teki sitenizin görünürlüğü etkileyebilecek unsurlardan bir tanesidir.

Sayfalandırılmış İçeriklerde Noindex, Nofollow Kullanımı

Noindex ve Nofollow’u sayfalara ayrılmış içeriklerinize eklememelisiniz.

Peki Neden?

  1. Google, noindexi gördüğünde o sayfaları taramayı durduracak ve dizininden silmeye başlayacaktır böylece bağlantıları da izleyemeyecektir.
  2. Noindexi nofollow komutları yüzünden, iç linklerin takip edilmemesi pek akıllı olamayabilir. Bu yüzden google içeriklerinizi tam olarak algılamayabilir.

Not: İsterseniz bu komutları kullanabilirsiniz taktir sizin 🤷‍♂️

Infinite Scroll & Pagination Kullanımı

Infinite Scroll (Sonsuz Kaydırma) kullanımına ilişkin Google’ın açıklamalarına bakabilirsiniz. Sayfa aşağıya doğru yenilendikçe URL’nin değişmesi buradaki kritik noktalardandır.

Site Haritalarınıza Sayfalandırılmış İçeriklerinizi Eklemeyin

XML site haritalarınıza sayfalandırılmış içeriklerinizi eklemeyin. Site haritalarınızda sadece sıralanmak istediğiniz bölümleri gösterin. Sayfalandırılmış içerikleriniz de pek katma değerleri yoksa burada gösterilmemelidir.

Sadece rel=”next” ve rel=”prev”​ kullanmadığınız sayfalandırılmış içeriklerinizi gösterebilirsiniz.

Google’a sayfalarınızı eksiksiz bir biçimde sunsanız dahil tüm sayfalarınızın indexleneceğine dair bir garanti olmadığını hatırlatmak isterim.

Yinelenen başlık ve meta açıklamalar sorunu sayfalandırmayla beraber meydana gelebilir bunlara gerek manuel gerekse otomatik çözüm üretmeyi düşünebilirsiniz.

Sayfalandırma Hakkında Sık Sorulan Sorular

Etiketleri Body’de sunsam olur mu?

Hayır, şu anda arama motorları bu etiketleri <head> içerisinde olması gerektiğini söylüyor. Oraya eklerseniz arama motorları bunu yok sayabilir.

rel=”prev” yerine rel=”previous” kullansam olur mu?

Evet, her iki durumda da rel=”prev” işlevi yerine getirilir.

Sayfalandırma Yaptığım Sayfalar Dizine Eklenir mi?

Evet; lakin SERP’te bu URL’leriniz gözükmeyebilir. Genellikle Google sonuçlarında, ilk sayfalarınızı esas alabilir. Diğer durumdaysa sayfalandırılmış içeriklerinizin birbirinden farklı ve benzersiz olduğu durumlarda evet bu sayfalarınız gözülebilir.

rel=”next” ve rel=”prev” Etiketlerini Site Haritalarında Sunabilir miyim?

Hayır, 2020’de böyle uygulama bulunmuyor belki daha sonraki yıllarda 😁

Samet Özsüleyman Samet Özsüleyman, ZEO'da SEO Manager olarak çalışmaktadır. Aynı zamanda İstatistikçi olan Samet; sıcak çikolatayı, yapısal verileri ve tarihi çok sevip, strateji oyunlarına bayılır. Ayrıca Tayland'ı çok sevmektedir :)
Samet Özsüleyman Samet Özsüleyman, ZEO'da SEO Manager olarak çalışmaktadır. Aynı zamanda İstatistikçi olan Samet; sıcak çikolatayı, yapısal verileri ve tarihi çok sevip, strateji oyunlarına bayılır. Ayrıca Tayland'ı çok sevmektedir :)

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir