En Sık Yapılan ve Kaçınılması Gereken 15 SEO Hatası

» » En Sık Yapılan ve Kaçınılması Gereken 15 SEO Hatası

5 dakikada okuyabilirsiniz

Arama motorları elbette önceki yıllara göre daha gelişmiş şekilde algoritmalarını güncellerken, kullanıcıları daha fazla yapay zekayı kullanarak istenilen içeriği verme konusunda çalışmalarını sürdürüyor.

SEO ile ilgili karar alıp sitelere uygularken hatalı ve yanlış yapılan bazı eksiklikler olabilir. Hadi beraber bu SEO hatalarına göz atalım!

1. Anahtar Kelime Doldurma!

Hedeflediğiniz anahtar kelimelerinizi, içeriğinizde ne kadar çok kullanırsanız ve tekrarlarsanız sıralamanızını artacağı düşüncesine kapılmış olabilirsiniz. Bu düşünce tamamen yanlış olup açıkça Google politika ihlali sayılmaktadır.

Anahtar kelime doldurma yerine içeriklerinizi Latent Semantic Indexing (LSI) çerçevesinde de oluşturmayı deneyebilirsiniz.

Anahtar Kelime Doldurma
Anahtar Kelime Doldurma örneği. Türkiye’de birçok sektörde örn. Film bunları görebilmeniz mmükün.

2. İç Linklemeyi Görmezden Gelmek

İç bağlantılar hem SEO hem de kullanıcı deneyimi açısından önemlidir. Diğer sayfalarınıza bağlantı vermek, sitenizdeki bağlantıları dağıtmanızda size çok büyük yardımcı olur. Aynı zamanda sayfa görüntülenme sayısı gibi bazı metriklerinde artmasını sağlar.

İç linkleme
İç linklemeyle sıralamalarınızda ciddi artışlar bile yakalayabilirsiniz.

İç linklemeyi etkili bir şekilde nasıl kullanabiliriz derseniz benim aynı bu blogumda kullandığım gibi alakalı yazılarınıza tamamen doğal olarak iç linklendirmeleri yapabilirsiniz. Burada elbette aşırıya kaçmadan ve alakalı linkler olacak şekilde bu işlemleri yapın.

3. Kapsamlı Anahtar Kelime Araştırması Yapmamak

Yazdığınız içeriklerinde kullandığınız kelimeleri sadece siz kullanıyorsanız veya hiç kimsenin ilgisini çekmeyecek bir içerik oluşturuyorsanız geriden başlıyorsunuz.

Anahtar kelime araştırmaları artık en fazla aranılan anahtar kelimeleri bulayım veya rekabetin düşük/yüksek olduğu kelimelere bakayım ve ona göre içerik üreteyim olayını aştı.

Anahtar kelime araştırmasında; kelimeler en çok hangi mevsimlerde aranıyor, tıklanma oranları ne, rekabet durumları nasıl gibi birçok sonucu bir araya getirerek bunun üzerine bir içerik yaratma fikri kurmalısınız.

anahtar-kelime-arastirmasi-ahrefs
Anahtar kelime araştırmasını Ahrefs gibi ücretli araçlardan da yapabilirsiniz.

İçeriğinizde sadece anahtar kelime mi geçiyor yoksa anahtar kelimenin varyasyonları, kullanıcıların sorularını cevaplayan geniş kapsamlı bir içerik mi olmuş bunu kontrol edin. İstediğiniz kelimeleri bulmak için Google Ads Keyword Planner veya Ahrefs Keyword Planner’ı kullanabilirsiniz.

4. Optimizasyon Olmadan İçeriğin Gelişeceğini Düşünmek

İçerik pazarlaması SEO ile birlikte harika işler çıkarmanıza yardımcı olur ve size ciddi para bile kazandırabilir. Ancak bazı durumlarda sadece içerik oluşturarak SEO’ya gerek kalmadan başarı sağlanabileceği düşünülüyor.

Elbette SEO olmadan sıralama alan ender ve şaşırtıcı örnekler olacaktır ve bunlar istisnadır. Yarattığınız içeriğin sitenin hızından dolayı yavaş açılması, içerisine eklenen resimlerin alt tag bilgileri, alt başlıklara ayrılmaması gibi durumları göz ardı etmeyin.

On Page SEO, içeriğin sıralanmasında ve aynı zamanda kullanıcı deneyimini geliştirme noktasında yardımcı olacaktır.

5. Hedef Kitleyi Anlamadan Konuk Yazarlık Yapmak

Misafir olarak başka sitelerde yazarlık yapmak çok faydalı bir iştir. Burada dikkat edilmesi durum sitenin sizin yazdığınız konuyla alakalı bir kitlesi var mı veya sizin hedef kitleniz bu site için yazdığınız yazılara uygun mu?

Örneğin “Ahşap Dekorasyon” üzerine yayınlar yapan bir sitede SEO üzerine bir yazı yazmak ne kadar doğru olabilir 🙂

misafir-yazarlik
Alakalı bir sitede misafir yazar olarak içerik üretebilirsiniz. (Resim örnektir 🙂 )

Araştırma yapmadan düşük kaliteli içerikler üreten, online itibarı ve sitenin genel kalitesinin düşük olduğu bloglardan gelecek bağlantılar özenle seçilmelidir.

6. Orjinal Olmayan İçerikler Üretmek

Başka yerlerden toplama içerikler alarak katma değeri düşük olabilecek içerikler oluşturmak tipik görülen hatalardan birisidir. Bazı durumlarda içeriğin kopyalanması spam amaçlı bile görülebilir.Bu tür kopya içerikleri kopyalayan yazılımlar kullanmakta yapılan hatalardan birisidir.

7. Başlık (Title) Özen Göstermemek

Başlık etiketleri SEO’nun temel yapı taşlarından birisidir. Ben bloguma yazı eklemeden önce bir başlığı en az 5-10 defa değiştiriyorum hangisi en çok tıklama almaya elverişli diye.

Meta açıklamalarını bilerek buraya eklemedim Google, içeriğin alakalı yerlerinden açıklamaları toplayabiliyor. Her ne kadar zorunlu olmasa da bence description kısımlarınızı boş geçmeyin.

8. Mobil Uyumlu Olmayan Sayfalar

SEO hataları arasında size en çok anahtar kelime ve içerik ile ilgili hatalardan bahsettim; ancak SEO sadece bunlar etrafında dönmüyor. Google ve diğer arama motorları sitenizin mobil uyumlu olup olmadığına bakar ve sıralama sinyali olarak kullanır.

mobil-uyumluluk
Mobil uyumlu olmamak mı büyük bir hata 🙂

Mobil tasarımlarınızı oluşturmadıysanız sayfalarınızı mobil cihazlarla tam uyumluluk gösterecek şekilde yapmadıysanız hemen harekete geçin.

9. Ölçümleme Yapmamak

SEO ve içerik çabalarınızın işe yarayıp yaramadığını analiz edebilmenin tek yolu sayfaları izlemektir. Birçok kişi istatistikleri göz ardı eder ve bu büyük bir hatadır.

analytics- veri
Analytics verilerinden bir görsel. Sizde farklı kanallar olabilir Ads vb.

Google Analytics veya Google Search Console gibi araçlarında verilerinden düzenli olarak faydalanmak ve incelemek önemlidir.

10. Beklentisi Çok Yüksek Anahtar Kelime Seçimi

SEO kolay, hızlı veya çok ucuz bir yol değildir. Kolay taktikler ve arama motorlarını kandırmak 2000’lerin başında kaldı.

SEO’nun sadece belirli anahtar kelimelerde sıralanmak olduğuna inanan birçok insan var. Bana gelen müşterilerimin çoğu da örneğin “konut”, “haber” gibi çok rekabetçi ve yüksek aranma hacmi olan kelimelerde çıkmak istiyorlar.

anahtar-kelime-zorlugu
“Haber” kelimesini gösteren kelime zorluğu.

Halbuki gerçek çok farklı! Ziyaretçiler arama terimlerini çok farklı yazarlar ve çoğu zamanda uzun kuyruklu anahtar kelime kullanırlar. Örneğin “konut kredisi faiz oranları 2019”, “ordu haberleri” gibi. Ayrıca yapılan bazı araştırmalara göre de uzun kuyruklu anahtar kelimelerin kısa kuyruklu kelimelere göre daha fazla dönüşüm elde ettiği de belirtilmektedir.

11. Kısa ve Anlamsız İçerikler Oluşturmak

Bir makalenin ne kadar kelime olacağı ile ilgili net bir sayı olamaz ve doğru da değildir. Doğru olan tek şey kaliteli ve yeteri kadar kelime sayısı olandır. Genel olarak konuşacak olursak daha uzun kelimeye sahip makaleler daha üst sıralarda yer alabilir ve daha fazla trafik getirebilir.

icerik-uzunlugu-serp
Kelime sayısı ve sıralamayı gösteren grafik.

12. No-Follow’un Kötü Olduğunu Düşünme

İçerik stratejisinden tutun da link inşasına kadar webde size birçok farklı, alakalı ya da alakasız sitelerden backlink gelebilir.  Bu backlinkler öyle bir içerik yaratmışsınızdır ki çok beğenilmiştir. Belki forumlarda okuduğunuz “nofollow” kötüdür algısından dolayı gelen bağlantıları beğenmeyebilir hatta kesinlikle yapmamanız gereken bu doğal bağlantıları reddetme yoluna bile girmeniz Off Page SEO tarafında size zarar verebilecektir.

nofollow-link
Nofollow ile gelen link örneği. (Twitter’dan)

13. Yapısal Verileri Alakalı Yerlerde Kullanmamak

Bakın burada yapısal veri kullanmamak demiyorum, doğru yapısal verilerin alakalı sayfalarda kullanılmaması demek istedim. “Product” schemasını makale üzerine olan bir sayfada kullanmak gibi örnekler çoğaltılabilir.

Konuyla ilgili aşağıdaki twetime bakabilirsiniz;

14. Kırık Linklerin Kontrol Edilmemesi

Kırık linkler sadece SEO performansınıza zarar vermekle kalmaz, ziyaretçilerinizi de ciddi manada rahatsız edebilir. En fazla görülen nedenlerden bazıları taşınmış veya silinmiş içerikler veya URL yapısındaki değişimlerin olduğunu belirtebilirim.

screaming-404-links
Screaming Frog ile 404 veren sayfalarınızı tek tıkla bulabilirsiniz.

404 veren sayfalarınızı bulmak için Screaming Frog Spider’ı deneyebilirsiniz. Üstelik bunu sadece kendi siteniz için değil rakipleriniz için de kullanabilirsiniz.

15. Yavaş Yüklenen Sayfalar

Siteniz hızlı yükleniyor mu? Yükleniyorsa mobilde ve masaüstünde ne kadar hızlı veya 4.5G ile 3G’de ne kadar hızlı getiriliyor? Site hızı, Google’ın sıralamasının önemli parçalarından birisi. Sayfalarınızı ne kadar hızlı olursa Google’ın sitenizden alacağı sinyaller ve davranışını da olumlu seyir gösterir.

SEO’nuzu geliştirmeyle beraber site hızı kullanıcı deneyimini olumlu etkileyerek olası dönüşümleri de arttırabilir.

Son Düşünceler

Yukarda bahsettiğim 15 hata en yaygın olarak gördüklerim arasında. Seninde katkın varsa seve seve eklemeye hazırım!

Sen bu hatalardan hangisini en büyük suçlu olarak görüyorsun? Yorumunu merakla bekliyorum :=)

Samet Özsüleyman Samet Özsüleyman, ZEO'da SEO Manager olarak çalışmaktadır. Aynı zamanda İstatistikçi olan Samet; sıcak çikolatayı, yapısal verileri ve tarihi çok sevip, strateji oyunlarına bayılır. Ayrıca Tayland'ı çok sevmektedir :)
Samet Özsüleyman Samet Özsüleyman, ZEO'da SEO Manager olarak çalışmaktadır. Aynı zamanda İstatistikçi olan Samet; sıcak çikolatayı, yapısal verileri ve tarihi çok sevip, strateji oyunlarına bayılır. Ayrıca Tayland'ı çok sevmektedir :)

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir