SEO uzmanlarıyla veya SEO ajanslarıyla çalışırken işbirliği nasıl yapılmalı? Hazırsanız başlayalım…
Öncelikle bir soruyu sorup onun cevabıyla konuya girişi yapalım;
SEO Uzmanı İş Birliğinde Ne Yapar?
SEO uzmanları, sitelerin durumlarını arama motorları gözünden değerlendirerek size eksikleri bir rapor halinde sunarak belirli plana uygun olmak suretiyle işlem yapmanızı önerir.
Peki buradaki “işbirliği” kelimesinin derinlemesine anlamını düşündünüz mü?
Proje yönetim sistemleriyle özel görevler oluşturularak SEO ve müşteri tarafının yapılması gerekenler belirlenir ve buna uygun olarak ilgili birimler o projedeki ilgili görevlere atanır. Takvim ve önceliklendirme sırasına uygun olarak bu işlem devam eder. (yani herşey SEO ajansından beklenmez)
SEO analiz raporlarında gerek içerik ekibinin gerekse sitenin teknik alt yapısıyla ilgilenen firma/ekibin yapması gerekenler olacaktır. Bunların yapılmasını da SEO ajansı haliyle isteyecektir. En basit örneği ise site hızının daha iyi durumlara gelmesi açısından yapılan istekler veya eski içeriklerin tekrar optimize edilmesiyle alakalı öneriler buna örnek oluşturabilir.
Aslında olay SEO ajansıyla çalışan müşterinin de çabalaması ve bir şeyleri başarmaya istekli olmasından geçiyor. Belki de başarıdaki en önemli kriter bu diyebilirim.
Google’ı Tanımamak
Google algoritmaları bir içeriği veya bir sayfayı algılama konusunda çok ileride. Bu yüzden Google’ı sizin de az çok tanımanız gerekiyor.
Google kullanıcı ne ister diye düşünüyor, siz de bu yönden düşünmelisiniz. Sıralamaların kalıcı olmadığını, trafiğin belirli zamanlarda düşebileceğini, SEO uzmanlarının ellerinde sihirli bir değnek olmadığını onların işinin siteyi en ince ayrıntısına kadar optimize etmek olduğunu akıllardan çıkarmamak gerekiyor.
Erişim İzinleri
Siteniz elbette Ahrefs, SEMrush veya Moz gibi araçlarla analiz edilecektir; lakin sizden Google Analytics, Google Search Console gibi araçlar için de yetki talep edilecektir. Bu izinleri verirken lütfen SEO tarafının bunlara ihtiyacı olduğunu unutmayın. Buradan elde edilen veriler acaba yapılan işler işe mi yarıyor yoksa eksik yapılan birşeyler mi var bunların kontrolü sağlanacaktır. Hatta siteniz eğer bir manuel işleme maruz kalmışsa bunu da Search Console olmadan dışarıdan anlaşılması pek mümkün değil.
Genel olarak eğer SEO uzmanı sizden bir yetki talep ediyorsa gerçekten bunun için bir nedeni vardır; eğer iznin nedenini anlamıyorsanız onlara bunu neden istediğini açıklamasını talep edebilirsiniz.
Önerileri Dayanaksız Reddetmek
SEO ajansına gerek kalmadan “size gerek yok, bunu zaten biz düşündük çözeriz hatta sizden daha iyisini yaparız” gibi bir tutum içerisine girmek çok kaba bir davranış olabilir. Ayrıca bu davranış sizin paranızın boşa gitmesi gerek, o zaman neden ajansa para ödüyorsunuz? Size yardım eden bu insanların tek amacı var sitenizin trafiği yükseltip çok daha iyi yerlere gelmesini sağlamak.
Elbette herkes hata yapabilir; ancak olası yardım önerilerini de daha görmeden reddetmek pek akıllıca olmayabilir.
Her öneriyi yapmak zorunda olmadığınızın da farkındayız, bunun için şirket içerisinde birçok sebebi olabilir. Teknik taraftaki sorunlar için belki sizin bilgi birikiminiz bu sorunları çözmeye yetmeyebilir burada alternatif çözümler arayarak geliştirici firmayla iletişime geçebilirsiniz.
Uzun Vadeli Düşünün
Sabırlı olmamayanlardansanız kesinlikle SEO işine pek girmemenizi öneririm. Hemen kısa ve geçici çözümler sizi sadece bir süre yukarılarda tutabilir; ancak uzun vadeli bakıldığında kayıplar yüksek olabilir.
Değişiklik Yapmaktan Korkmayın
Herkesin eğer sitemde değişiklikler yaparsam trafiğim düşer mi korkusu yaşadığını ve bunun doğal olduğunun farkındayım. Örneğin HTTPS kullanırsam sıralamam düşer mi AMP’ye geçsem trafiğim azalır mı gibi… Burada işte SEO departmanı devreye giriyor. Sizin HTTPS geçişlerinde kayıplarınızı en aza indirmek ve kontrol listesine uygun ilerlemek onların işi! Bunları yaparkende sizlerden ciddi değişiklikler yapılması istenebilir.
Tavsiyelerden sonra bir takım düşüşler meydana gelebilir bunu biliyoruz (örneğin sitenin bazı bölümlerine noindex vermek gibi) bu uygulamalar kısa bir düşüşe neden olsa bile uzun vadede sizin için faydalı olacaktır.
Detayları Benimsememek
SEO ajansından verilen görevler bazen size çok basit veya anlamsız gelebilir. Hatta bu görevleri anlamakta zorluk çekebilirsiniz. Yapmanız gereken SEO danışmanınıza “ilgili görevde tam olarak ne demek istiyorsun, biraz daha detaylı açıklar mısın?” gibi bir soru sormak ve detaylara inerek optimizasyonu en iyi noktalara getirmek.
Kontrol
Verilen SEO görevlerini yaptığınızı belirttiniz peki; ama bu görevlerin kontrolünü gerçekleştirdiniz mi? Örneğin mobil uyumluluk sorunu olan sayfaların düzeltilmesiyle ilgili görevi mobil uyumluluk test aracından çalıştırdınız mı gerçekten sonuç başarılı mı? Siz eğer bu görevi tamamladık derseniz, SEO’da size güvenip bu sorunu çözdüğünüz varsayacaktır.
Özetle;
SEO uzmanlarına gerektiğinde güvenin. Bir ajans/uzmanla çalışmaya başlamadan önce onların geçmişlerini kontrol edin ve bakış açılarını analiz edin. Önerileri uygulayın ve kontrol mekanizmasını eksik etmeyin.