10 Adımda Site Trafiğinin Neden Düştüğünü Analiz Edin

» » 10 Adımda Site Trafiğinin Neden Düştüğünü Analiz Edin

4 dakikada okuyabilirsiniz

trafik-dususu

Sıralama veya kelime düşüşleri SEO’nun doğasında var olan bir durumdur. Peki bu düşüşlerin sebebine nasıl bakılır ve durum tespiti nasıl yapılabilir?

Aşağıdaki başlıkları bir kontrol listesi haline getirin ve kontrol edin.

1. İzleme Sorunları

Sitenizin trafiğini ölçmek için Yandex Metrica veya Google Analytics gibi araçlar kullanıyorsunuz.

  • Sunucu: Sunucunuz belirttiğinizn düşüşün olduğu süre boyunca açık mıydı? Teknik bir yapılandırma yüzünden sunucuda aksaklık veya kesilmeler meydana gelmiş olabilir bunu kontrol edebilirsiniz. Bu kesintileri tespit etmek için Pingdom Uptime Monitoring gibi uptime servisleri kullanabilirsiniz.
  • İzleme Kodları: Analytics gibi sitenize yerleştirdiğiniz izleme kodları talimatlara uygun olarak eklenmiş mi? Örneğin kategori sayfalarında analytics kodu var mı? Bazı durumlarda bu kodlar belirli sayfalara eklendiğinden diğer sayfaları haliyle Analytics göremiyor. Bu yüzden oraya trafik gelse de bunu anlamayabilir.
  • Analytics Filtreleri: Analytics üzerinden yaptığınız hatalı filtreleme trafiğin engellenmesine veya farklı kanallarında gösterilemsine sebep verebilir. Mesela organik trafikleri referral trafik olarak gösterilmemesi gerekiyor.
  • Kanallar: Trafiğinizin düştüğü kanalları tespit edin. (Yönlendirme, E-mail vs) İstatistiksel olaral daha anlamlı bir sonuç için son 3 ayın verisini karşılaştırın. Ayrıca organik kanallardan gelen kaynaklardaki düşüşlere de bakın. Örneğin Yandex’ten gelen trafik mi düştü organikte gibi.
analytics-filtre-bolumu
Filtreleri kontrol edin.

2. Rakipler

Rakipleri hep içerik boşlukları veya backlink ile ilgili konularda takip ediyoruz. Peki ya rakibimiz bizden kötü olmasına rağmen SEO’da başarısını artırmak adına çalışma yaptıysa? İçeriğini geliştirip daha farklı yüksek kaliteli adreslerden backlink aldıysa sizi geçebilir.

Rakiplerinizi de bu konuda analiz edin ve sonuçları not alın.

3. Search Console Hataları

Yanlış yapılandırılmış Search Console ayarları verilerde tutarsızlıklara neden olacaktır. Yanlış yapılabilecek bazı yapılandırma ayarlarına bakacak olursak;

  • URL parametrelerinin yanlış ayarlanması,
  • Reddedilmemesi gereken backlinklerin reddedilmesi.

Sorunları sayfaları bulup Google Search Console’daki hataları düzelttikten sonra mutlaka “Doğrulama” seçeneğini kullanın.

4. Arama Sonuç Sayfası (SERP) Değişiyor mu?

Bazı aramalarda günlük trende veya diğer etkenlere göre SERP’te birden Top Stories (En Çok Okunan Haberler) gibi kutuları görürseniz bu sizin de bulunduğunuz kelimelerde pozisyon haliylede trafik kaybına sebep olabilir. Belki de sizin içeriğiniz featured snippets içerikleri kadar değerli olmadığından position zero kısmında görünemeyebilirsiniz.

  • Search Console Verileri: Search Console’da Performans raporunda TO ile Gösterimleri seçerek Web ve Görsel gibi seçeneklerle karşılaştırmalar yaparak olası düşüşleri analiz edin.
  • SERP Görünürlüğü: SERP’te rakipleriniz sizden daha iyi sıralama almak için içeriklerindeki başlıkları vs. gibi kısımları değiştirmiş ve haliyle de CTR oranıyla beraber trafikleri sizden daha iyi konuma gelmiş olabilir.
serp-degisiklikleri
Top Stories gözüken bir SERP örneği. Üstte yer alarak organikte yer alması gereken siteyi alta attı.

SERP’teki her değişiklik sizi etkileyecektir. Mobile geçince AMP’nin kullanılması bile sıralamalarda ciddi fark yaratacaktır. Ayrıca arama sonuçlarında reklam sayısı arttıkça organik sonuçlar alt tarafa itileceğinden trafik bu yüzden de düşebilir.

5. Mevsimsel Değişiklikler

Kullanıcıların arama davranışları ve eğilimleri mevsimlere göre veya o ülkede bayram vs. gibi tatillere göre değişkenlik gösterir.

  • Önceki Yıllara Göre Karşılaştırın: Sitenizin trafiğini önceki yıllara göre o aydaki değişimleri karşılaştırın. Arada bir fark varsa bunun organikten mi yoksa başka bir trafik kaynağından gelip gelmediğini analiz edin.
  • Mevsimsellik: Ahrefs veya Google Ads anahtar kelime planlayıcı araçlarıyla belirlediğiniz keywordlerin metriklerini yıl içerisindeki değişimlerini kontrol edin. Örneğin Sevgililer Günü Hediyesi ile ilgili sorgular Şubat ayında en yüksek seviyelere gelir. Eğer siz en çok trafiği bu ay alıp diğer aylarda bir düşüş görüyorsanız sebebini buna yorabilirsiniz. Bununla beraber Google Trends’te işinizi görecektir.
sevgililer-gunu-trend
Google Trends’i kullanın.

6. Google Algoritma Güncellemeleri

Google yıl içerisinde birçok defa algoritmasını güncelliyor, bunların bazıları büyük olurken bazıları küçük güncellemeler şeklinde olabiliyor.

Google güncellemelerini takip etmek ve sıralamalardaki hareketliliği ülke bazında analiz etmek için CognitiveSEO aracına bakabilirsiniz. Ayrıca resmi google webmaster blogunu ve Twitter’daki Google çalışanlarını da takip edip güncel kalabilirsiniz.

google-webmaster-blog
Google WM bloga mutlaka abone olun.

7. Güvenlik Sorunu Kontrolü

Bazen sitenizde bilmediğiniz güvenlik açıkları yüzünden sitenize Google gözünde kötü amaçlı yazılım, sosyal mühendislik açığı vb. uyarılar gelebilir. Sorunları gidererek yeniden değerlendirme isteği gönderebilirsiniz. Google Search Console’daki Güvenlik Sorunları bölümüne göz atmalısınız.

guvenlik-sorunu-maili
Eski SC’den gelen güvenlik sorunu ihlali maili.

8. Backlinkler

Backlinkler sıralama sinyali olarka kullanılıyor, sitenize gelen linklerin sayısı + kalitesi de bu sıralamada rol oynuyor. Siteye gelen backlinklerde bir azalma veya olağan dışı bir durum varsa backlink analizi yapmayı düşünün. Silinen/kaldırılan linklerinizi tespit ettiyseniz geri getirmeye çalışın.

backlink-dis-sc
Backlinklerinizi kontrol edin.

9. Manuel İşlem

Siteniz Google tarafından manuel işlem görmüş mü kontrol edin. Bunu yine Google Search Console’daki Manuel İşlemler bölümüne bakarak görebilirsiniz. Katma değeri düşük içerik vb. manuel işlem varsa ilgili aksiyonları alarak manuel işlemi kaldırmaya çalışın. Linkler ile ilgili bir manuel işlem varsa backlink reddetme makaleme bakabilirsiniz.

manuel-islem-kontrolu
Manuel işlem var mı kontrol edin.

10. Tarama Sorunları

Site yapınızı değiştirdiyseniz HTTP’den HTTPS’ye geçmek gibi veya bazı önemli değişiklikler yaptıysanız mutlaka SEO araçlarıyla stenizi kapsamlı bir şekilde denetleyin.

  • Google URL inceleme aracını kullanın varsa hataları görün,
  • Log analizi yaparak tüm borları analiz ederek sorun varsa açıkça görün,
  • Deepcrawl veya Screaming Frog gibi SEO araçlarıyla sitenizi Google gibi simüle etmeye çalışın.
  • Robots.txt dosyanızı, 301 ile yönlenmeyen URL’leri ve noindex’li sayfaları kontrol edin.

Aklıma gelen sorunları bu başlıkta birleştirmeye çalışım, umarım trafiğiniz eski haline gelir 🙂

Faydalı Bağlantı;

Google

Samet Özsüleyman Samet Özsüleyman, ZEO'da SEO Analyst olarak çalışmaktadır. Aynı zamanda İstatistikçi olan Samet; sıcak çikolatayı, yapısal verileri ve tarihi çok sevip, boş zamanlarında Netflix'ten bişeyler izlemektedir. Çeşitli alanlarda SEO çalışmalarını sürdürmektedir.
Samet Özsüleyman Samet Özsüleyman, ZEO'da SEO Analyst olarak çalışmaktadır. Aynı zamanda İstatistikçi olan Samet; sıcak çikolatayı, yapısal verileri ve tarihi çok sevip, boş zamanlarında Netflix'ten bişeyler izlemektedir. Çeşitli alanlarda SEO çalışmalarını sürdürmektedir.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir