Yeni yapısal veriler ve sesli arama hayatımıza girişinin yer aldığı birçok istatistik bulunuyor. Üstelik sesli aramanın büyümesi de SEO tarafından nasıl daha fazla trafiği siteme çekerim sorularını da sormamıza neden oluyor.
Sesli aramalardaki sonuçların %40’ı featured snippets gibi özellikli snippetlardan gelmektedir.
Google, sesli arama sonuçlarında kullanıcılarına daha iyi bir deneyim sunmak için web site yöneticilerine bazı uygulamaları kullanmasını öneriyor. Bunlardan biri: Speakable Schema
Speakable Schema Nedir?
Speakable Schema, sesli asistanlara içeriği nasıl algılamaları noktasında yardımcı olan Beta sürümündeki işaretlemedir.
Asistan cihazlar yapılan sorguların kaynağı olarak featured snippets sonuçları, dizinler veya bilgi grafikleri gibi datalardan yararlanır.
Speakable Schema Nere İşe Yarar?
- Google Home,
- Amazon Alexa,
- Cortana,
- Siri gibi cihazlarda sitelerin gösterilmesinde fark yaratabilir.
Çok uç bir konuya doğru gittim ama akıllı araç sistemlerinin yaygınlaşması, aranılan sonuçları iletme noktasında bu aygıtları bir takım arayışlar içine sokacaktır. SEO uygulamalarını da tam da burada doğru şekilde kullanabilirsiniz.
Speakable Schema Kullanımı
Speakable Schemasını kullanırken aşağıdaki JSON-LD kodunu örnek alabilirsiniz;

xpath içinde yer alan bilgilerle Google Asistan işaretlemeyi yorumlayacaktır.
Daha fazla örnek için https://schema.org/speakable adresine de bakabilirsiniz.
Türkiye’ye geldiğini varsayarak örnek veriyorum 😅
-Hey Google!
-”Son dakika samsun haberleri nelerdir?”
Yukarıdaki gibi bir sorguya karşılık siteniz bu yapılandırılmış veriyi içeriyorsa asistanda çıkma şansınız oldukça yüksek.
Speakable yapısal verisini kullanacaklara öneriler;
- Makalenin önemli noktalarını schemada belirtin,
- Nefret dolu içeriklerde bu işaretlemeyi kullanmayın,
- Doğal konuşma dilinde anlatım yapın,
- İçeriğinizde yazarı ve yayınlanma tarihini belirtin,
- Okunma süresinin 30 saniye civarlarında tutun,
- Haberi kısa kelimeler halinde bölün.
Speakable Schema kullanırken zengin sonuçlar test aracından ve Search Console’dan hata almadığınızdan emin olun, hatta uyarıları bile minimum seviyelere indirmeyi düşünün. Haber sitesi yayıncıları Google News/Bing News için bunu kullanmayı düşünebilir.
Sesli Arama (Voice Search) İçin Sayfalarınızı Optimize Etme Önerileri
- İlk 10’da olduğunuz kelimeleri bulun,
- Bu sorgulara ilişkin soruları Ahrefs veya farklı tool kullanarak çıkarın,
- Cevaplarınızı nasıl verebileceğinizi düşünün (tablo veya paragraf gibi)
- Cevapları olabildiğince basit ama kaliteli tutun,
- Mobil ekranlara sığacak şekilde yanıtları oluşturun.
Speakable kullanmanın arama motoru optimizasyonu (SEO) ile nasıl etki edeceğini belirtmek için henüz erken bir zamandayız. Sesli arama, normal aramalara göre gerek data alma noktasında gerekse ekosistemin henüz yeni olmasından dolayı işleri biraz zorlaştırıyor. Ülkemize geldiğinde mutlaka bu işaretlemeyi kullanın.
Faydalı Kaynaklar;