Sitenizi bir şekilde kurdunuz, istediğiniz grafikleri de yaptınız sıra geldi Google’da yükselmeye…
Google’da üst sıralarda yer alma, SEO, organik trafiği arttırma gibi şeyleri merak ediyorsanız sizi biraz ekranı aşağıya kaydırın.
SEO Nedir?
Arama motoru optimizasyonu kısaca SEO: Google, Yandex ve Bing gibi arama motorlarında bulunabilirlik ve görünebilirliği arttırmak için uygulanan yöntemlerdir.
SEO’da aslında sihir yok; verileri doğru analiz etmek, planlı ve takvime uygun çalışmakla beraber Google kurallarına uygun stratejiler birleştiğinde SEO’nun aslında kendiliğinden başarıyı getirdiğini göreceksiniz.
“SEO” ile ilgili konuşuyorsak organik arama sonuçlarından bahsediyoruz demektir.
Bilgi Notu: Google, arama motorları arasında %92’lik bir paya sahiptir. Aslında bizde ve Avrupa’da “arama motoru optimizasyonu” kelimesinin “Google” ile aynı anlamı taşıdığını söyleyebilirim. Tabi ABD’de işler biraz daha değişik.
SEO Ne Değildir?
- Trafik İçin Ödeme Yapmaz: PPC (tıklama başına maliyet) içeren reklamlar gibi SEO, her gelen trafik için sizden para almaz.
- Hızlı Değildir: SEO sonuçlarını hemen görmek isteniyor, halbuki durum hızlı değil daha çok zamanla başarının görülmesi şeklinde işliyor.
- Aldatmacı değildir: SEO, White Hat olarak yapıldığı sürece tamamen kabul edilebilirdir.
SEO ve SEM Arasındaki Fark Nedir?
SEM, arama motoru pazarlamasıdır. SEO ise bahsettiğimiz gibi arama motoru optimizasyonudur. SEO organik arama sonuçlarıyla ilgilenirken, SEM ücretli reklamlarla ilgilenir.
SEO’nun Önemi
SEO’nun önemli olmasının 3 nedeni;
- Ücretsiz olarak kullanıcıları arama motorlarıyla sitenize çekmenin en basit halidir,
- Yeni ve alakalı hedef kitleye ulaşmak için en önemli dijital pazarlama aracıdır.
- Paranız bittiğinde reklamlar biter; ama SEO devam eder.
SEO’da Amaç Nedir?
Arama motoru optimizasyonu’nun en önemli amacı; sitelerin ilgili arama sorgularında daha iyi sıralanmasını sağlayarak nitelikli trafiği çekmektir. Diğer amaçlarından birisi de SERP’te görünürlüğü arttırmak ve iyi bir tıklanma oranı almaktır.
SEO Çalışması Ne Kadar Sürer?
SEO çalışmaları sitenin ömrü boyunca sürmelidir, bunun için size net bir süre verilmesi pek mantıklı olmayabilir. 9 ila 12 ay kadar bu çalışmalar sürebilir. Sonuçları ne zaman görebileceğinizi düşünüyorsanız Ahrefs’in makalesine göz atmanızı şiddetle öneririm.
“Sabır” kelimesinin anlamını biliyorsanız SEO tam size göre :=)
SEO Nasıl Yapılır?
Başarılı SEO uygulamaları web sitesinde içeriklerin optimizasyonu, Robots.txt dosyası kontrolleri, dahili ve harici bağlantıların kontrolü gibi başlıca işlemleri ele alarak yapılabilir.
SEO’yu temelde 3’e hatta daha derinlere inilirse çok daha farklı dallara ayırabiliriz. (Local SEO gibi)
On Page SEO
On Page SEO; sitedeki sayfaların meta açıklamaları, başlıklar ve içeriklerin kontrolü gibi başlıca optimizasyon yöntemlerini içerir.
Site için bazı SEO uygulamaları şunlardır;
- Anahtar kelime araştırması: Potansiyel müşterilerin, markayı ve ürünlerini bulmak için kullanılan kelimeler ve bunların sıklıklarının analizlerinin yapılması.
- Başlıklar ve açıklamalar: Sayfaların benzersiz açıklama ve başlıklarının oluşturularak, içeriklerle uyumlu hale getirilmesi.
Off-page SEO
Off-page SEO; siteye dışından gelen sinyallerin tespiti, backlinklerin analizi ve tek tek URL’lerin incelenmesi olarak tanımlanabilir.
Bazı Site dışı SEO sinyalleri;
- Bağlantılar: Sitenize webin doğası olarak gelen alakalı backlinkler.
- Sosyal Metrikler: Facebook, Instagram ve Twitter gibi mecralardan gelen sosyal medya metrikleriyle PR’ın ölçümü.
Teknik SEO
Teknik SEO; sitenin tarama ve indexleme durumu, site hızı, yapısal veriler, Robots.txt kontrolleri, sunucu loglarının analizi gibi konuları ele alır.
- Site Haritaları: Site haritalarında meydana gelen sorunların tespiti ve analizleri.
- Indexe Kapalı sayfalar: Indexlenmeyen sayfalar üzerine teknik çalışmalar.
SEO’da Yaşanan Tipik Bazı Sorunlar
SEO’da bazı sorunlar düzenli ve planlı bir uygulamayla giderilebilir. Bu sorunlardan bazılarına bakacak olursak;
- Katma değeri düşük içeriklerin üretilmesi,
- Doğal olmayan bağlantı edinimi,
- Mobil uyumlu olmayan sayfalar,
- Düşük site hızları,
- Yinelenen içerikler,
- Http/Https sorunları,
- Robots.txt ile bazı sayfaların bilmeyerek engellenmesi,
- Sürekli yönlenen 301 sayfaları.
SEO Danışmanlarını Seçmek
Şirketiniz için SEO uzmanı/danışmanı kiralamak isterseniz değerlendirme sürecini sıkı tutmalısınız. Aynı şey SEO ajansları için de geçerlidir.
Kısaca sormanız gereken sorular; örnek başarı hikayeleri, teknik bilgileri, kullandıkları SEO araçları, uzmanlıkları, planları ve maliyet olmalıdır. Özellikle fiyat konusunda size 99 TL’lik bir danışmanlık sunuluyorsa yanlış yere bakıyor olabilirsiniz.
Uyarı: İlk sıra garantili SEO gibi söylemlerde bulunan kişi/kuruluşlara lütfen itibar etmeyiniz.
SEO Fiyatları Ne Kadar?
SEO’ya ödenecek ücretler çalışılacak sektöre, SEO Analyst ya da ajansın tecrübesine ve uyguladığı yöntemlere göre değişkenlik gösterebilir. Aylık danışmanlık, tek seferlik SEO denetimleri, manuel işlemlerden kurtulma gibi ek konularda da fiyatlar değişebilir.
Size direkt olarak şu kadar ücrete mal olur gibi bir cevap veremediğim için üzgünüm :/
Black Hat SEO & White Hat SEO Nedir?
Black Hat SEO: Arama motorları algoritmalarını sabote edecek tarzda yaklaşımlar, tam spam, gizleme teknikleri, anahtar kelimeyle sayfaları doldurma gibi işlemlere verilen isimdir.
Google’ın manipüle edilmesine karşılık web sitelerine manuel işlemler uygulanabilmektedir.
White Hat SEO: Arama motorlarının kurallarını ihlal etmeyen, kullanıcıları düşünerek oluşturulan sitelere yapılan çalışma yöntemidir.
Google Güncellemelleri & SEO
Google algoritmasında meydana gelen değişiklikler arama motoru optimizasyonlarını da yakından ilgilendirmektedir.
Google’ın 200’den fazla sıralama kriteri olduğunu biliyoruz, ayrıca bu her kriter için 50’ye yakın varyasyon da olduğunu hesaba katarsak sinyal sayısı 1.000’e kadar çıkıyor.
Bilgi Notu: Google neredeyse her gün algoritmasında update yapmaktadır.
Bu güncellemelerden bazılarına bakacak olursak;
- Google Panda,
- Google Penguen,
- Hummingbird,
- Caffeine.
Algoritma güncellemeleri karşısında kendinizi ve sitenizi yenilemeniz gerekebilir.
SEO, sadece Google’da yapılmıyor artık. 2019’dayız ve artık Amazon ve uygulamalar arasında bile SEO yapıldığını görmek mümkün.
SEO Araçları
SEO’da işlerinizi kolaylaştıracak aslında birçok araç bulunuyor. Bu araçlarla birçok hatayı giderebilir ve zamandan kazanabilirsiniz.
- Screaming Frog (Free),
- Google Search Console (Free),
- Ahrefs (Premium),
- Lumar (Premium),
- Majestic SEO (Premium),
- Google PageSpeed Insights (Free),
- Searchmetrics (Premium),
- Wope Rank Tracking Tool (Premium).
SEO Nasıl Öğrenilir?
Profesyonel ve online SEO eğitimi almak için benimle iletişime geçebilir ve her sorunuzu sorabilirsiniz. Ayrıca sitelerinize özel analiz raporu da talep edebilirsiniz. Son zamanlarda gerçekten boş vaktim olmadığı için sizlere zaman ayıramayabilirim :/
SEO’yu öğrenebileceğiniz bazı önemli kaynaklar;
- Google Web Yöneticisi Yönergeleri,
- Arama Motoru Optimizasyonu (SEO) Başlangıç Kılavuzu,
- Google Arama Kalitesi Üzerine
- Moz
Bunlar haricinde uluslararası SEO bloglarını da düzenli olarak takip edebilirsiniz. Ayrıca SEO konferansları, meetup’lar ve etkinliklerle de bu bilgilerinizi pekiştirebilirsiniz.
Özetle;
Yüksek sıralamalar elde etmek için kullanıcıların seveceği bir SEO çalışmasının başarısı marka bilinirliğine ve kullanıcı memnuniyetine bağlıdır.
aklıma takılan birçok sorunun cevabını bulmnuş gibiyim. belirttiğiniz gibi google yardım dökümanlarını iyice okuyorum ve bir sürü yeni bilgiler elde ediyorm.
Beğenmenize sevindim 🙂
Elinize sağlık Samet Bey.
Rica ederim Utku Bey.
Detaylı bir anlatım olmuş hocam, eline sağlık sağlam bi kaynak
Teşekkürler Yalçın.