Nofollow linkleri bir şekilde duydunuz, peki detaylı olarak SEO’da bu kullanımı incelemek ister misiniz?
Aslında aramanın temellerine burada inmek gerekiyor.
Google, bir siteden diğer siteye giden bağlantıları takip eder ve bunu sıralama sinyali olarak kullanır. Bunu yaparkende temel olarak insanlar bir sayfaya backlink veriyorsa bu site kaliteli bir site olabilir düşüncesindeydi. Elbette yıllar içerisinde agresif ve kötü kullanımlar yüzünden bu tanım biraz daha genişledi ve esnedi.
Nofollow Nedir?
Nofollow, rel=”nofollow” HTML etiketini içeren bağlantılardır ve arama motorlarına bu etikete sahip linkleri görmezden gelmelerini belirtir. Ayrıca PageRank geçirmediklerinden SERP’te sıralamayı etkilemeyebilir.
PageRank Nedir?
PageRank (PR), sayfanın önemini ve yetkisini 0 ila 10 arasında puan ile belirleyen ve sayfasının backlinklerinin kalitesini ve miktarını değerlendiren bir algoritmadır. Google 2016’dan itibaren artık bu puanı açıklamamaktadır.
Nofollow ve Noindex Arasındaki Fark Nedir?
Noindex, arama motorlarına bu etikete sahip sayfaların indexlenmemesi gerektiğini belirtir. Nofollow ise bağlantıyı takip etmemeleri gerektiğini bildirir.
Nofollow Linklerin Tarihi
Bundan yaklaşık 10 yıl öncesinde yorum spam oldukça büyük hale gelmişti. Blog yorumlarına atılan her yoruma linkler eklenerek spam teknikleri yapılıyordu. Google ise bu duruma 2005’te el atarak rel=”nofollow” içeren bağlantıların PageRank’ı etkilemediğini belirtti.
Balckhat SEO yapan birçok kişi blog spamını aşırı derece kullanıyor, hatta özel programlarla bu işlemleri otomatikleştirmeye çalışıyorlardı.
Google ile beraber Yahoo ve Bing’te bu kararı destekledi ve uygulamaya koyuldular. WordPress sitelerde aksi durum belirtilmedikçe her yorum nofollow olarak etiketlenir.
Madem Spam yapacaksınız o kadar para harcamayın ? pic.twitter.com/iS75m6cPtg
— Samet Özsüleyman (@sametozsuleyman) 4 Kasım 2018
2009’da ise Googlebot artık “nofollow” geçen bağlantıları PageRank’a dahil etmeyecekti.[1] 2013 yılında ise reklam verenlerle ilgili bir düzenleme geldi. Ücretli backlinklerin PageRank’ı iletmemesi gerektiğini bu yüzden nofollow ile belirtilmesi gerektiğini açıkladı.
2019’da ise Google kendi sitesine gelen binlerce yorumu okuduğunu; ancak bunların birçoğunun konu dışı olduğunu belirtti ve webmaster blogtaki yorum bölümünü kapattı.
Dofollow ve Nofollow Backlinkleri Arasındaki Fark Nedir?
Nofollow linkleri, rel= ”nofollow” etiketini içeren linklerdir ve çoğunlukla arama motoru botlarına o linkleri takip etmemesini söyler.
Google nofollow bağlantıların PageRank’ı etkilemediğini belirtmektedir. Yani nofollow verilmiş bir linki Google’a “bu linki takip etme” demektir. WordPress kullanıyorsanız her ne kadar önermesemde sitenizden giden her linki nofollow işaretlemenize yarayacak eklentiler bulunuyor.
Nofollow Kullanımı
<a href=”https://sametozsuleyman.com.tr” >
<a href=”https://sametozsuleyman.com.tr” rel=”nofollow” >
Not: linklerde rel=”nofollow” belirtilmedikçe her link Dofollow olarak kabul edilir.
Bir sayfada hangi linklerin nofollow olduğunu kaynak koda girip öğrenebileceğiniz gibi Chrome eklentisiyle veya Firefox eklentileriyle bunu yapabilirsiniz.
Nofollow kullanılan bazı yerler;
- Blog yorumları,
- Forum yazıları ve forum profil linkleri,
- Basın bültenleri,
- Widget’lar,
- Sosyal medya platformları.
Nofollow ile link veren popüler bazı siteler;
- Vikipedi,
- YouTube,
- Medium,
- Reddit,
- Quora.
Nofollow Linkler ve SEO
Sitenize iyi içerik oluşturduğundan dolayı nofollow linkler geliyor bunların boşa gittiğini veya SEO‘da işe yaramadığını mı düşünüyorsanız? O zaman okumaya devam edin…
Google “Genel olarak, bunları izlemeyiz” der yani tamamen bunları izlemiyoruz gibi bir cümle kullanmamaktadır.
Nofollow Bağlantılar Hala İşe Yarar
Çoğu blog ve sosyal medya platformları dışarıya verdikleri linkler doğal olarak nofollow kullanıyor. Bu yüzden bunlardan link almamanız mı gerekiyor? Bence bir daha düşünün…
Link oluşturmada tüm amaç değerli içeriği başkalarıyla paylaşmaktır. Google sitenizin yüksek kalitede sitelerden bağlantı aldığını görürse bu değerli olduğunuzu algılamasına yardımcı olur ve sıralamanız artabilir. Vikipedi’den nofollow link alsanız ve oradan sitenize her gün düzenli olarak ziyaretçiler gelse içeriklerinizi okusa ve paylaşsa bu bile size nofollow linklerin çok faydalı olduğunun bir göstergesidir.
Vikipedi dış bağlantılar konusunda oldukça seçidir ve verdiği bağlantılar gerçekten kalitelidir. Üstelik bu bağlantılar sadece backlink olmakla kalmaz size düzenli ziyaretçi akışı sağlar.
Düşük kalitedeki bir blogtan link almak yerine daha otoriter sitelerden link edinebilmeniz nofollow dahi olsa daha değerlidir.
Doğal bir backlink profili Google’ın size güvenmesini de sağlayabilir. Düşünsenize sitenize 200 farklı siteden backlink geliyor; ama 200’ü de dofollow. Sizce de burada anti doğal bir durum yok mu? :=) Ayrıca nofollow linkler sizi olası Google cezalarından da koruyabilir.
Nofollow linkler;
- Doğrudan SEO stratejinize yardımcı olur,
- Trafik getirebilir,
- Yeri geldiğinde dofollow olabilir,
- Doğal link profilinizin bir parçasıdır.
Nofollow ve Dofollow ile beraber oranın ne kadar olması gerektiğine dair net bir oranda bulunmuyor. Site içi linklemelerde SEO ve tarama bütçesini nasıl optimize etmek istediğinize bağlı olarak nofollow kullanabilirsiniz.
Nofollow kullanımıyla ilgili deneyimlerinizi ve sorularınızı bekliyor olacağım.
Kaynaklar;
[1]: https://www.mattcutts.com/blog/pagerank-sculpting/
Çok güzel bir yazı olmuş emeğinize sağlık
tarama bütçenini ayarlamada çok önemli nofllow linkerç…
Bencede 😉