İnternet ve web teknolojileri şaşırtıcı derecede hızlı ilerliyor. Sitenizi bu yeni teknolojilere göre tasarlarken SEO’da yapacağınız hatalı hamleler büyük felaketler getirebilir.
Site tasarımlarınız değiştirirken veya sitenizi yeni bir alana taşırken (migration gibi) en iyi SEO ve dijital pazarlama uygulamalarını duymaya hazır mısınız?
Sitelerin yeniden tasarımları ve yeni alan adlarına geçişler söz konusu olduğunda site sahiplerinin en çok dikkat etmesi gereken şey organik aramalarının tehlikeye atmamak için önceden kontrolleri gerçekleştirmek olmalıdır.
📝Site Taşırken Kendinize Sormanız Gereken 12 Soru📝
1. Tüm sayfalarınızı alakalı sayfalara yönlendirdiniz mi?
2. Yönlendirdiğiniz sayfalar 301 kodu döndürüyor mu?
3. Robots.txt dosyanızda indexlemeyi engelleyen komut var mı?
4. Eski sitenizin domain kontrolü hala sizde mi?+
— Samet Özsüleyman (@sametozsuleyman) 22 Aralık 2018
1. Buna İhtiyacınız Var mı?
Sitenizi taşımaya veya yeniden tasarlamaya gerçekten ihtiyacınız var mı öncelikle bu soruyu sormanız gerekiyor. Sitenize gelen kullanıcıların belirli bir deneyime sahip olmaları sizin yeni tasarımınızla bunun uyuşmaması dönüşümlerinizi olumsuz yönde bile etkileyebilir.
Gerekli olduğu durumlarda evet tasarımların değişmesi çok normaldir; ancak siz her ay veya çok kısa sürelerde tasarımınızı değiştiriyorsanız bunu bence 2 kez düşünün.
2. Ekip Hazır mı?
Müşterinizin veya kendi sitenizin tasarımını yeniliyorsanız/yeni domaine geçiyorsanız sürece dahil olması gereken herşeyi belirleyin ve not edin. Bunun nedeni, tasarımın hem zorlu hem de teknik açıdan sizi sıkıntıya sokabilecek durumlarda önceden önlem alabilmenizi sağlar.
3. Adres Değişikliği Aracını Unutmayın!
Her ne kadar şuanda eski Search Console’da kalsada sitenizi taşırken mutlaka Adres Değişikliği aracından faydalanın. Bu aracı kullanmak geçişi yönetmenize yardımcı olacak ve arama sonuçlarında sıralamanızdaki değişimleri minimuma indirmek için faydalı olacaktır. Adres değişikliği aracının kullanım kılavuzuna bakmayı ihmal etmeyin.
Bilgi: Google adres değişikliği aracı yenilendi;
4. Google Analytics’e Tarih Ekleyin
Yaptığınız değişikliklerin nasıl bir sonuç verdiğiniz görmek ve o sırada neler yapıldığını daha sonradan bakmak için Analytics’te günlere özel notlar ekleyin.
5. Eski Sitenizi Taratın ve Loglara Bakın
Sitelerde sıra değişiklik yapmaya geldiğinde veriler en iyi arkadaşınız olabilir. Eski sitenizi Screaming Frog Spider gibi bir araçla taratın. Böylece sitenizin meta verileri ve URL yapısı gibi bilgileri temel düzeyde anlayabilirsiniz.
Sunucu loglarıyla da arama motoru botlarının hangi sayfalara geldiğini görmeniz iyi olabilir.
6. URL Değişikliği Yapmadan Önce Düşünün
URL değişikliği gerek site taşırken gerekse de sitenin yeniden tasarlanmasında dikkat edilmesi gereken en önemli konudur. Alt yapı değişikliğinde bile değiştirilecekse bu değişimin mutlaka uygun yönlendirmelerle korunması gerekiyor.
Bir sayfanın URL’si değiştiğinde, Google’ın yeni URL’yi taraması ve anlamasının zaman alabileceğini unutmayın. Bu URL’ler eğer değişirse bunların taraması haftalar ve aylar sürebilir.
Yönlendirdiğiniz sayfaların 301 ile yönlendiğini ve yönlendiği sayfada da aynı/benzer içerikle kullanıcıların karşılaşması gerektiğini unutmayın. Backlinklerinizi de yeni sitenizin URL’si ile değiştirebilirsiniz. (tabi bu durum oldukça zor) Yine yönlendirme zincirlerinden de uzak durmak için sitenizi tarayın.
7. Dizine Eklendiniz mi?
Yapılması en kolay hatalardan birisi sitenizi Google indexine sokmamak için kuralar oluşturmaktır. Bu SEO’nun felaketine yol açabilecektir.
Yanlışlıkla arama motoru botlarının indexlemeyi Robots.txt ile engellemesine izin vermemektir. Bunu kontrol etmenin en kolay yollarından birisi site:siteadi.com şeklinde Google “site” operatörüyle sorgu yapmanızdır.
8. Noindex Tehlikesi
Yeni sitenizde arama motoru botlarına “noindex” etiketini göstermediğinizden emin olun. Trafik alan sayfalarınız bu ufacık kod yüzünden SERP’ten silinebilir ve organik trafiğiniz birden bire kesilebilir.
9. İç Bağlantıları Takip Edin
URL’lerinizin yanı sıra iç bağlantılarınızn doğru sayfaları işaret edecek şekilde güncelleyin. Bozuk iç bağlantılar SEO performansınıza zarar verebilir.
10. Denetim Listesi Hazırlayın
Site taşıma veya yeniden tasarımlarda kendiniz denetim listesi hazırlayın. (Yazının en altındaki kullanabilirsiniz) Her site için denetimler farklı olacaktır, kendiniz özelinde bunları planlayın ve yol haritanızı belirleyin. Proje yönetim aracınız varsa ve her departmanın görevleri yapması gerekiyorsa Trello gibi araçlarda bunları kolayca hazırlayabilirsiniz.
11. Mobilde Siteniz Nasıl?
Google indexlemede Mobil First Indexing’e geçtiği için ve artık birçok kişi webde mobili kullandığından sitenizi mobilde test edin. Mobil kullanılabilirlik hatalarını Search Console’da bulabilirsiniz, ayrıca mobil uyumluluk test aracıyla da var olan sorunları hızlıca tespit edebilirsiniz.
Mobil ile masaüstünde yer alan içeriklerinizin aynı olduğunu mutlaka kontrol edin.
12. JavaScript Crawling
Yeni sitenizde bulunan JavaScript’ler Google tarafından okunabiliyor mu? İçeriklerinizin bir bölümü veya hepsi JavaScript tarafından gizlenmiş mi bunları teyit edin.
13. Eski Siteyi Canlı Tutmayın
Yeni siteyi yaptığınızda eski sitenizi mutlaka yönlendirmeyi unutmayın. Eski sitenizde hala daha “bakımdayız”, “yakında” gibi ibareler varsa tüm sayfalarda üzgünüm ki bu bolca 404 hatasının belirtisi olacaktır. Organik trafik kaybını saymıyorum bile…
Eski sitenizin domain kontrolünün sizde olduğundan emin olun, yani siteyi taşıdıktan 10 gün sonra domain düşmesin 🙂
14. HTTPS Geçişi
Google, HTTPS’e geçmenin ufakta olsa bir sıralama sinyali olduğunu belirtmişti. Sitenin yeniden tasarımı ve taşınması işlemleri HTTPS’e geçiş için mükemmel bir zamanlama olabilir. Tüm bunları yaparken ekstra olarak CDN kurmayı da düşünebilirsiniz.
15. Sayfaların Hızı
Yeni siteyi yapıyorsunuz bari site hızına da göz atın 🙂 Yeni sitede site hızınız, eski siteden kötü durumda olmasın hatta daha iyi durumda olsun. Burada sadece anasayfa değil alt sayfalarında hızını yükseltebilisiniz.
16. İzleme Kodları
Temanızda bulunan izleme kodları tasarımın değişmesiyle yok olabilir. Google Tag Manager kullanıyorsanız Chrome eklentisiyle bu etiketlerinizin ilgili sayfalarda çalışıp çalışmadığını kontrol edebilirsiniz. Facebook Pixel için de Facebook Pixel uzantısını kullanabilirsiniz.
17. AMP Uyguluyor musunuz?
AMP kullanıyorsanız AMP test aracıyla tek tek sayfalarınızı kontrol edin. AMP’de var olabilecek hatalar AMP sayfalarından gelen trafiğin azalmasına sebebiyet verebilir.
18. Meta Veriler Kullanıyor mu?
Yeni siteye geçmeden önce eski sitedeki title ve description gibi meta verileri yedeklediğinizden emin olun. Yüksek TO’ya sahip sayfalarınız bu meta verileriniz yeni sitede yoksa olumsuz etkilenebilir.
19. Hreflang
Siteniz bir veya birden fazla ülkeye/bölgeye hizmet veriyorsa Hreflang’ın doğru uygulandığından emin olun.
20. Reddettiğiniz Linkler Yeni Domainde de Reddedildi mi?
Önceki sitenizde istemediğiniz ve reddettiğiniz backlinkleri yeni sitenize Search Console aracılığı ile yüklemeyi unutmayın. Bu aracın kullanırken bir SEO uzmanıyla çalışmakta ve çok dikkatli olmakta fayda var.
21. Dış Linklerin Değiştirilmesi
Sitenizin sosyal medya hesaplarındaki (Facebook, Twitter vb) , Google My Business gibi yerlerdeki linklerini yeni adresinizn adıyla güncelleyin.
22. Google Ads Reklam URL’lerinizi Değiştirin
Belkide en çok unutulan kısımlardan birisi. Google’da dönen reklamların URL’leri değiştirilmiyor, arama ağı veya görüntülü reklam ağı gibi kampanyalarınızda yeni sitenizin URL’sini yazmayı unutmayın.
Google Alışveriş reklamları için oluşturulmuş Feed’lerinizi Merchant Center’a yeni URL’leri içerecek şekilde eklemeyi düşünün.
23. Canlıya Geçtikten Sonra
Başarılı bir tasarım veya geçiş sonrasında her şeyin kontrolünüz altında olduğundan emin olun. Google Search Console’da aşağıda belirttiğim uyarıların olup olmadığına bakın;
- Sunucu hataları,
- Tarama hataları,
- Yönlendirme hataları,
- Gönderilen URL Robots.txt tarafından engellendi,
- Dizine eklendi; ancak robots.txt tarafından engellendi,
- Gönderilen URL “noindex” olarak işaretlendi,
- Yapısal veri hataları,
- Mobil Kullanılabilirlik hataları.
Yönlendirmelerin çalıştığını genel olarak kontrol ettikten sonra XML site haritalarınızı Search Console’a yükleyin ve gönderin. Site haritalarıyla ilgili kapsamlı rehberime göz atmanızı öneririm. Bing ve Yandex gibi arama motorlarında da sitenizi eklemeyi unutmayın.
Geçişten sonra anahtar kelimelerinizi ve organik trafiğinizin ne durumda olduğunu ölçmek için en az 30 gün kadar bekleyin. (URL değişikliğinde bu sürenin uzun olabileceğini unutmayın) İlk başlarda düşüş görmeniz normaldir ve geçiş işleminin doğal bir parçasıdır. Brand ve non-brand aramalarınıza mutlaka bakın.
24. Bonus: E-posta Atmayı Düşünün
Bir siteyi düzenli olarak kullanan ziyaretçiler için, onları uyarmadan aniden değiştirmek kadar kötü bir şey yoktur. Yapabiliyorsanız ziyaretçilerinize onları yeni tasarıma geçirdiğinizden emin olun. Hatta bu süreçte onlardan geri bildirimler almayı bile düşüenebilirsiniz. Ziyaretçiler tarafından beğenilmeyen kullanıcı deneyimi, SEO’nuzu olumsuz etkileyebilir.
Kullanıcı/müşteri e-posta listeniz varsa onlara e-posta gönderebilirsiniz. Onların geri bildirimlerini ciddiye aldığınızı da gösterebilirsiniz.
Site Taşıma Checklist
Tüm bu önerilere baktığımızda aslında işin büyük bir kısmının Teknik SEO tarafından olduğunu belirtebilirim.
Sitenizi yeni siteye geçirmede yardıma ihtiyacınız varsa ve SEO avantajlarını kaybetmeden geçiş olmasını istiyorsanız bana ulaşabilirsiniz 🙂
Hocam merhabalar sitemi yeni alan adına ve sunucuya yönlendirdim. Bütün 301 yönlendirmelerini yapmama rağmen google search console de taşıma isteğinde sayfa getirilemedi hatası alıyorum. Biraz beklemem mi lazım yoksa bir yerde hata mı yaptım? Bilginiz varsa bu konuda yardımcı olabilir misiniz ?
Merhaba,
Biraz beklemenizi öneririm sorun yine devam ederse yönlendirmeleri kontrol edin ve tarama istatistikleri raporu ile bir URL’i URL Inspection toolu ile getirmeyi deneyin.