Yapılandırılmış Veri Nedir ve SEO’da Neden Uygulanmalıdır?

» » Yapılandırılmış Veri Nedir ve SEO’da Neden Uygulanmalıdır?

5 dakikada okuyabilirsiniz

yapisal-veriler

Yapılandırılmış veri, schema.org, JSON-LD, mikro veriler bunları SEO’nun temellerinde sıkça duyduğumuz kavramlar. Back-end ekibiyle beraber olduğumda en severek yaptığım iş sayfaları istediğim gibi işaretlemek.😎

Yapısal verileri kullanarak SERP’te Tıklanma Oranınızı artırmaya hazır mısınız?

Yapısal Veri Nedir?

Yapılandırılmış veri, arama motorlarının sayfaları anlayabileceği şekilde belirli biçimlerde işaretlemelerdir. Arama motorlarının botları bu verileri okur sayfalarınızı zengin biçimlere dönüştürebilir.

yapisal-veri-nedir
Yapısal veri örneği.

Bu şekilde görünebilmek için sayfanıza yapısal veriyi eklemeniz ve doğru çalıştığından emin olmalısınız. Hem mobil hem de masaüstü cihazlarda arama sonuçlarının niyetine göre algoritma sitenizi gösterebilir.

Zengin Snippet denmesinin nedenlerinden birisi de sayfaların yıldız veya yemek tarifiyse pişme sürelerinini arama motoru sonuç sayfasında açıkça yazmasından kaynaklanır.

Schema.org Nedir?

Schema.org; Google, Yahoo, Yandex ve Bing gibi arama motorları tarafından 2011 yılında geliştirilen yapılandırılmış veri projesidir.

schema
Schema.org’dan bir görünüm.

Sitenize en uygun tüm schema işaretlemesi için bu listeye bakabilirsiniz.

JSON-LD nedir?

JSON-LD, Javascript tabanlı schema.org işaretlemelerinden birisi olup kod yazarken Google’ın da tavsiye ettiği işaretlemedir.

json-ld
JSON-LD örneği.

Yapısal Veriler SEO’da Neden Önemlidir?

Google’ın sayfanızın hangi konuyla ilgili olduğunu anlama noktasında işini kolaylaştırır. Yapısal veriler sayesinde arama motorlarıyla konuşabilirsiniz. Ürünün fiyatı şu, bedenleri bu gibi detayları aktarabilirsiniz.

Google kendi sitesinden yaptığı bir case study sonucu paylaştı. Buna göre belirtilen “Job Posting” schemasını kullanarak organik trafiğini %94 arttırdı. Diğer başarı hikayeleri için ilgili sayfadan diğer örneklere de göz atabilirsiniz.

SERP’te sayfalarınızın biçimi daha iyi hale gelir ve tıklama olasılığınız artabilir. Google’da daha fazla zengin arama biçimlerini göstermeye başladığı şu günlerde es geçilmemesi gereken SEO konularından birisidir. Rekabet git gide artarken rakiplerinizden önde olmak isterseniz yapısal veriler atlamamanız gereken konulardan.

product-schema-ornek
Product schemasıyla işaretlenmiş bir sayfa.

Yapılandırılmış veriler sayesinde arama sonuçlarında sıralamanız ilk sıradaki rakibinizden alt sırada olsa bile schema işaretlemeleriyle kullanıcılar size daha çok tıklayabilir ve bu sayede onları kaybetmemiş olursunuz. Hatta bir süre sonra belki onları bile geçebilirsiniz. Kesin bir bilgi olmasada Featured Snippet olarak çıkma ihtimalinizde bu işaretlemelerle artabilir.

Sesli aramanın artması özellikle akıllı ev sistemlerinin (sesli asistanlar vb) de yaygınlaşmasıyla beraber sesli arama sonuçlarında üstte yer alabilmek için Google bu işaretlemeleri kullanacaktır.

Yapısal Veri Nasıl Eklenir?

Öncelikle sayfa/sitenin hangi konuda bilgi verdiğini schema.org üzerinden tam olarak doğru seçmeniz gerekiyor. Yani benim gibi bir siteyse BlogPosting veya Article schemasını seçebilirsiniz. Ürün satışı yapan siteler ise Product schemasını seçmelidir.

Yemek tarifi üzerine olan siteler yemek tarifi schemasını, anlık haber yayınlayana haber siteleriyle NewsArticle schemasını kullanabilir. Haber sitelerinin Top Stories (En Çok Okunan Haberler) karuselinde çıkmaları için bu işaretmeyi mutlaka kullanmalarını öneririm. Özel yazılımlar için manuel olarak kodları ilgili sayfalara eklemelisiniz. Manuel eklemek isteyenler için örnek kodlar schema.org’da yer alıyor; ama ben aşağıda bazı örnekleri de vereceğim. Buna göre ayarlamalar yapabilirsiniz.

WordPress kullanıyorsanız Yoast gibi tek bir eklentiyle bu eklemeleri sitenize yapabiliyorsunuz. Üstelik ek WordPress schema eklentisine gerek olmayabilir! Yoast üzerinden koda gerek kalmadan sadece belirli kısımları doldurarak işaretlemelerinizi yapabilirsiniz.

Başka eklenti isterseniz WP SEO Structured Data Schema eklentisini önerebilirim.

wp-seo-eklentisi
Eklentiden örnek kullanım.

E-ticaret tabanlı sitelerde bu kurulumun gerçekten doğru yapılması kazançlarınıza olumlu yanısyacaktır. Ayrıca Merchant Center feedlerinizde otomatik öğe güncellemelerinde de faydalanabilirsiniz.

Dikkat: AMP sayfalarınıza da yapısal verileri eklediğinizden ve canonical’i olan sayfayla aynı işaretlemeye sahip olduğunu test edin. Mobil First Index önemli biliyorsunuz :=)

amp-schema
AMP sayfalarınızı da unutmayın.

RDFa & Mikro Veriler

Mikro veriler, HTML5 ile çalışan yapılandırılmış veri biçimidir. Bu işaretlemeler eski olduğundan kullanmamanızı tavsiye ederim. Onun yerine JSON-LD kullanabilirsiniz. Mikro veriler için itemproplara ihtiyaç vardır. Hem bunlar kullanım olarak JSON’LD’ye nazaran biraz daha sizi zorlayabilir.

Google, aşağıda belirttiğim yapılandırılmış verileri kullanır ve bunları destekler. Google örümceklerine sayfanızı daha iyi analiz edip anlayabilmesi için yapısal veri işaretlemeleriyle yardımcı olabilirsiniz. Bu işaretlemeler sürekli gelişim ve değişim göstermektedir.

mikro-veri-schema
Mikro veri schema örneği.
rdfa-schema
RDFa schema örneği.

Not: Yapısal verilere eklenen resimlerin Robots.txt tarafından engellenmediğinden veya Noindex verilmediğinden emin olun. Böyle bir engelleme varsa “image” alanındaki URL’ler gösterilmeyecektir.

Yapısal Veri Çeşitleri

  • Kitaplar,
  • İş İlanları,
  • Ürünler,
  • Sosyal Profil,
  • Breadcrumb,
  • Makaleler,
  • Blog Yazıları,
  • Yemek Tarifleri,
  • İletişim,
  • Kurs,
  • Canlı Yayın,
  • Filmler,
  • Kritik İnceleme,
  • Veri Kümeleri,
  • İşveren Puanı,
  • Nasıl Yapılır,
  • Abone & Ücretli İçerik,
  • İncelemeler,
  • Site içi Arama Kutusu,
  • Doğruluk Kontrolleri,
  • Etkinlik,
  • Logo,
  • Yerel İşletmeler,
  • Sık Sorulan Sorular (S.S.S),
  • Carousel,
  • Videolar,
  • En Popüler Yerler (Beta)
  • Speakable Schema (Beta)
  • Software Uygulamalar (Beta)

NewsArticle Schema

top-stories
En çok okunan haberler Karuseli.

Haberlerde kullanmak için isterseniz örnek schema: news-article

Kurumsal İletişim Schema

iletisim-schema
İletişim scheması örneği.

Kullanmak için isterseniz örnek schema: iletisim-schema

Etkinlik Schema

Konser, seminer veya toplantılarda kullanabilirsiniz.

etkinlik-schema
Etkinlik scheması SERP gösterimi.

Kullanmak için isterseniz schema: etkinlik-schema

-Bunlar gibi birçok schema kodlarını bulmak için Arama Galerisi bölümüne bakabilirsiniz.

Eklediğim Schemalar Aramada Gözükmüyor Neden?

  • Veri işaretleme standartlara uymuyor,
  • İşaretleme biçimlendirmesinde hatalar var,
  • Alakasız bir işaretleme yapılmış,
  • Arama niyeti schema ile akalı değil,
  • İşaretlenmiş içerikler kullanıcılardan saklanmıştır,
  • Google kısaca göstermeye uygun bulmuyor. 🙂

Not: Yapısal verileri sayfanıza koymanız ve doğru çalışması Google’ın sayfayı zengin bir biçimde göstereceği garantisi taşımamaktadır. Ekleyip Google’ın göstermesini bekleyeceğiz :=)

Search Console & Yapısal Veriler

Yeni SC ile beraber Geliştirmeler kısmında sayfalarınızı işaretlediğiniz yapısal verileri görebilirsiniz. Burada Google her schemayı göstermiyor; şu anda sadece belli başlı schemaları göstermektedir.

search-console-gelistirmeler
Google Search Console’daki bazı yapısal veri işaretleme türleri.

Ayrıştırılamayan yapılandırılmış veri” bölümündeki hataları öncelikli olarak çözmeyi düşünün.

Ayrıştırılamayan yapılandırılmış verilerden bazı hatalar;

  • Ayrıştırma hatası: Dizi bildiriminde “,” veya “]” eksik,
  • Yanlış değer türü,
  • Ayrıştırma hatası: “}” veya nesne üyesinin adı eksik,
  • Puan ölçeği belirlenemedi,
  • “reviewCount” özelliğindeki değerin pozitif olması gerekir,
  • Dizede hatalı bir şekilde yapılandırılmış kod dışına alma dizilimi var.
Ayrıştırılamayan yapılandırılmış veri
Ayrıştırılamayan yapılandırılmış veriler.

Uyarılarla geçerli kısmını ise ikincil öneme sahiptir, buradaki eksiklikler sayfalarınızın gösterilmeyeceği anlamını taşımıyor. Çözemezseniz böyle kalabilir; ama çözme ihtimaliniz varsa uyarıları giderebilirsiniz.

Uyarılar bölümünde alabileceğiniz bazı uyarılar;

  • Genel tanımlayıcı (ör. gtin, mpn, isbn) verilmemiş,
  • “aggregateRating” alanı eksik,
  • “review” alanı eksik,
  • “brand” alanı eksik,
  • “priceValidUntil” alanı eksik,
  • “availability” alanı için geçersiz değer türü,
  • “url” alanı eksik,
  • “sku” alanı eksik,
  • “description” alanı eksik.

Google Search Console’da bununla ilgili yapısal veri işaretleme yardımcısı aracı var; ama eski sürümde yeni sürüme geçince onun üzerinden nasıl yapılacağını ekleyeceğim eski sürümü eklemedim bilerek (tabi geçerse).

sc-gelistirmeler
Sol kısımda yeni SC’ye ait tüm desteklenen yapısal verileri görmektesiniz. Görüntü biraz ufak kusura bakmayın :/

Yapısal Veri Spamı!

İşaretlemeleri elbette kötüye kullanan webmasterlar olabilir. Google bu konuda da uyarıyor, kullanıcılarınızı kandıracak sırf trafik çekmek için alakasız işaretlemeler yapmamalısınız. Her structured data türünün doğru kullanım örneklerine bakın ve yapısal veri politikalarını mutlaka okuyun.

Sitenizdeki veriler doğru ve orantılı olmalıdır, olası durumda yapısal veri yüzünden manuel işlem yani bu sorunla ilgili (Spam içerikli yapısal veri işaretleme) bile görebilirsiniz. Yıldızların yanlış gösterilmesi vb. durumlar. (Bu spam hakkında yazı yazabilirim yakında)

Son Olarak;

Tüm bu işaretlemeler en başta zor ve karmaşık görülebilir; ama siz bu işi yaparsınız bence. 🤠Profesyonelce hazırlanmış schemalar için dilerseniz bana da ulaşabilirsiniz. Kodların sitenize eklenmesiyle ilgili yazılımcılardan destek alabilirsiniz.

Faydalı Kaynaklar;

  1. Yapısal Veri İşaretleme Yardımcısı
  2. Schema Oluşturucu
  3. Developers Google
  4. Yandex Yapısal veri işaretlemesi
  5. Google Yapısal Veri Test Aracı
1 Yıldız2 Yıldız3 Yıldız4 Yıldız5 Yıldız (1 oy, ortalama: 5,00 üzerinden 5)
Loading...
Samet Özsüleyman Samet Özsüleyman, SEO Uzmanı olarak çalışmaktadır. Aynı zamanda İstatistikçi olan Samet; sıcak çikolatayı, yapısal verileri ve tarihi çok sevip, boş zamanlarında Netflix'ten bişeyler izlemektedir. Çeşitli alanlarda SEO çalışmalarını sürdürmektedir.
Samet Özsüleyman Samet Özsüleyman, SEO Uzmanı olarak çalışmaktadır. Aynı zamanda İstatistikçi olan Samet; sıcak çikolatayı, yapısal verileri ve tarihi çok sevip, boş zamanlarında Netflix'ten bişeyler izlemektedir. Çeşitli alanlarda SEO çalışmalarını sürdürmektedir.

2 Replies to “Yapılandırılmış Veri Nedir ve SEO’da Neden Uygulanmalıdır?”

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir