Breadcrumb yani herkesin aslında ne alaka dediği ekmek kırıntıları olarak İngilizce’den Türkçe’ye çevriliyor. Gelin biraz bu konuya göz atalım. Hem SEO hem de kullanıcı deneyiminde iyileştirmeler yapmak için gerek mobil gerekse masaüstü sitenizde Breadcrumb ve BreadcrumbList schema kullanabilirsiniz.
Breadcrumb Nedir?
Breadcrumb, ziyaretçilerin kafasını karıştırmadan veya kaybolmalarını önlemek için sayfalarda gezinmelerine yardımcı olan bileşenlerdir. Google içerik haritası olarakta tanımlamaktadır.
Genellikle sayfaların üst kısımlarına yerleştirilir ve sitenin belirli bölümüne ulaşmak için izlediğiniz yolu gösteren metinsel ifadelerdir. Size o anda nerede olduğunuzu değil önceki sayfaları da göstererek gerektiğinde geri gitmenizi sağlar.
Breadcrumb’ı SEO’da site içi linkleme stratejisinin önemli parçası olarak kabul edebiliriz.
Breadcrumb’ın doğru işaretlendiği zaman arama sonuçlarında aşağıdaki gibi gözükebilir. Bu ziyaretçilerin gezdikleri sayfalar ile ilgili olarak nereye gideceklerini göstererek Tıklanma Oranı (TO) artış gösterebilir. Rakipleriniz eğer bunu kullanmıyorsa siz breadcrumb kullanarak SERP’te onlardan bir adım öne geçebilirsiniz.
SEO İçin Breadcrumb Kullanımı ve Yararları
Breadcrumb, kullanıcıların sizi Google’da bulmalarını nasıl yardımcı olurlar?
Google’ın sitenizin yapısını anlamasında önemli bir avantaj sağlar. SERP’te daha önceden bahsettiğim gibi daha çekici bir görünüme sahip olduğundan ziyaretçilere daha çekici gelir. Arka tarafta çok basit bir şekilde breadcrumb schema kullanabilirsiniz. Bu sayede yapay zeka Google’a sitenizin yapısını daha kolay algılamasını sağlar.
Aslında Breadcrumb, Windows’ta da kullanılıyordu :=)
Mobile First Index‘ten olumsuz etkilenmemek için mobil sayfalarınızda da breadcrumb eklemeyi düşünün.
Breadcrumb uygularken birkaç SEO tüyosu;
- 3 veya daha fazla hiyerarşik yapıya sahip sayfalarda kullanın,
- Geçerli sayfada Breadcrumb’ta son adımda linkleme yapmayın,
- Mümkün olduğunca kısa tutun,
- İçerik ve title arasına yerleştirin.
Breadcrumb’ın Kullanıcılar İçin Yararları
Breadcrumb kullanmanın ziyaretçiler için sahip olduğu en büyük yarar kullanıcı deneyimin geliştirmesidir. Sitenizin başarısı veya başarısız olması gibi durumlarda SEO ile beraber UX’in de göz ardı edilemez önemi bulunur. Alanınızda her kelimede ilk sıralarda yer alabilirsiniz; lakin UX eksikse dönüşümlerin çok düşük seviyelerde olduğunu görebilirsiniz.
Breadcrumb kısaca hem SEO hem de UX’e yardımcı olur.
Siteye gelen ziyaretçilerin webin doğası gereği aşina olduğu oldukça yaygın bir ara yüzdür. Bu yüzden kullanılmalıdır, bu sayede ziyaretçiler sayfalar arasında gezinirken bir önceki sayfayı bulamaması gibi hayal kırıklığı oluşabilecek durumları azaltır.
Bazı durumlarda bir geri düğmesinin yetmeyeceği zaman breadcrumb devreye girebilir.
Sitenin hemen çıkma oranını önemli ölçüde düşürebilir.
Breadcrumb çeşitlerinde e-ticaret, blog veya haber sitelerinde farklı kullanımlar gözükebilir. Açılır menü eğer tıklanıldığında açık kalıyorsa bu durumda breadcrumb kullanmayabilirsiniz. (ki ne kadar kullanışlı tartışılır)
Breadcrumb Nasıl Eklenir?
WordPress kullanıyorsanız SEO için WordPress Eklentileri makaleme bakabilirsiniz. Buradaki birçok eklenti Breadcrumb desteğini içerdiğinden sizi bu ekleme zahmetinden kurtarabilir. Breadcrumb’ın mutlaka yapısal verilerle desteklendiğinden emin olun. Özellikle JSON-LD öneririm.
Çok uzun breadcrumb başlıkları kullanmamanızı öneririm. Hazır CMS sahip değilseniz o zaman çok basit düzeyde breadcrumb ekleme adımını anlatayım.
Örnek Breadcrumb schema kodları;
Bu yazıyı okuduktan sonra eğer sitenizde breadcrumb kullanmıyorsanız daha ne duruyorsunuz hemen harekete geçin 🙂
Faydalı Kaynak:
https://developers.google.com/search/docs/data-types/breadcrumb