Eltiya E-Ticaret Yazılımının Gelişiminde SEO Olarak Neler Yaptım ve Yaşadım?

» » Eltiya E-Ticaret Yazılımının Gelişiminde SEO Olarak Neler Yaptım ve Yaşadım?

8 dakikada okuyabilirsiniz

eticaret-yazilimini-gelistirme

E-ticaret yazılımı seçimi çok zorlu bir süreçtir ve hangi scriptin en iyi olduğu konusunda karar vermek yorucudur. Şu an itibariyle gelişimine katkıda bulunduğum Eltiya e-ticaret scriptini yaklaşık 2 senedir geliştirmekteyiz. Tam olarak pazara girmedi; lakin yakın zamanda girecek :=)

Üzerime ne gibi görevler düştü ve sadece SEO değil aynı zamanda dijital pazarlama yönünden neler yaptığımı bu makalede yazmak istedim.

Amacım benim gibi SEO uzmanı olan meslektaşlarıma daha fazla özgürlük tanınmasını sağlamak oldu.

SEO Geliştirmeleri

Oto Title ve Description Oluşturma

E-ticaret sitelerinin en büyük sorunlardan birisidir title veya description yazmak. Bunu da düşünerek ve Google’dan da teyit ederek otomatik açıklama oluşturucu gibi bir modül yazıldı. Bu sayede marka, ürün veya sayfalarınıza özel descriptionları belirli kurallara uygun olarak oluşturabilirsiniz.

oto-aciklama
Oto açıklama oluşturucu.

Ayrıca ürün, kategori ve markaların normal açıklamalar kısımlarını da yine bu şekilde oluşturabilirsiniz. Eğer oto açıklamayla beraber ürünlere özel title & açıklama oluşturmak istersenizde özelleştirme yapabilirsiniz, diğerlerine bişey olmuyor 🙂

CDN

CDN modülü ile de gerek page speed gerekse kullanıcıların sayfaları daha hızlı yüklemelerini sağlamak için oluşturuldu. Satın aldığınız veya firmaya aldırdığınız CDN yolunu belirtmeniz yeterli oluyor.

cdn
CDN ayarı.

Structured Data (Yapısal Veri)

SERP’te daha iyi görünebilmek ve Ads reklamlarının da faydalanmasını sağlamak için özel yapısal veriler oluşturdum. Örnek: seninolsun.com’a bakabilirsiniz.

schema-adt
Schema kodları.
  • Ürün sayfalarında Product schema,
  • Sabit sayfalarda Article schema,
  • Tüm sayfalarda Breadcrumb kullanımı,
  • Anasayfada Organiziton schema,
  • İletişim sayfasında schema kullanımı,
  • Bloglarda BlogPosting scheması,
  • Yorumların like/dislike özelliklerinin schemaya basılması,
  • Ürün yorumları ve yıldızlar için AggregateRating schema kullanımı gibi eklemeler.

Noindex

Dilediğiniz sayfa/ürün/kategori noindex verebilirsiniz. Bunun için ufak bir buton eklettirdim böylece indexte olmasını istemediğiniz sayfaların indexlenmemesini sağlayabilirsiniz.

noindex-modulu
Noindex modülü.

NoFollow

Site içi linklendirme SEO’da önemli stratejilerden birisidir. Örneğin siz footerdaki sayfalara, menülere veya sliderda verdiğiniz bazı linklerin nofollow ile gitmesini isteyebilirsiniz. Bunu da yine ufak bir ayarla yapabilirsiniz.

nofollow-modul
Nofollow modülü.

Okunabilirlik Analizi

Metinlerinizi bu modüle ekleyerek Türkçe’ye uyarlanmış okunabilirlik formülüne göre okunabilirlik sonucunu tespit edebilirsiniz.

okunabilirlik-analizi
Okunabilirlik analizi.

Eski URL’yi Koruma

Birçok firma e-ticaret yazılımı sunuyor ve Eltiya’ya geçmek için URL yapısının değişmesi gerekebiliyor. Ben de bunu göz önüne alarak back-end tarafıyla bu durumu etraflıca konuştuk. Her ne yazılımdan geçerseniz geçin isterseniz URL yapınız korunabiliyor. Ancak size önerim scriptin mevcut URL yapısını kullanarak eski URL’leri yenilerine 301’lemek olacaktır daha olumlu sonuçlar alırsınız.

URL’yi Değiştirebilme

Ürün/sayfa/marka URL’lerinde istediğiniz değişikliği yapabilirsiniz örneğin kısaltma veya farklı araya anahtar kelime ekleme gibi. Yaptığınız değişiklikler için ekstra 301 yapmanız gerekmiyor sistem otomatik olarak değiştirdiğiniz ürünün URL’sini yenisine 301’lemektedir.

url-yapisi
URL değiştirme.

Kategori Açıklaması

Kategori açıklamasını kullanmak isteyenler için güzel bir editörle doldurabilirsiniz. Resim ekleme vb. işlemleri yapabilirsiniz. Açıklama kullanmak istemeyenlerin ise bu alanı doldurma zorunluluğu bulunmuyor.

kategori-aciklamasi
Kategori açıklama ekranı.

Filtre ve Arama Sonuçlarındaki Bulunamayanlar

Filtreye uygun olarak veya arama sonuçlarında istenilen arama sonucuna uygun sonuç bulunmuyorsa 404 döndürmüyorum.

Pagination

Sayfalamaları da düşündüm ve bazı geliştirmeler yaptık.

  • Sayfalama desteğine uygun URL yapısı.
  • Infinity Scroll’a uygun URL yapısının değişmesi.
  • Link rel next ve prev etiketlerinin kullanılması.
  • Sayfalamada duplicate title & description önüne geçilmesi için title sonuna oto kelime basılması. (ticket açarsanız değiştirebilirler)
pagination-ekleme
Pagination eklenmesi.

Robots.txt Kontrolleri

En büyük özgürlüklerden birisi 🙂 İstediğiniz sayfayı robots.txt modülünü kullanarak disallow edebilirsiniz.

robots-ekrani
Robots.txt yönetim bölümü.

Özel Sayfalar

Sektöre bağlı olarak örneğin Anneler Günü’ne özel sayfanız varsa bu sayfalara da özel title ve description oluşturabilirsiniz.

Image Alt Tag & Title

Kategori, blog veya sayfalara eklenen resimler dilerseniz özel resim alt tagı girebilirsiniz. Böylece default değerden daha çok optimize edilmiş görselleriniz olur. Ayrıca görsellerden de trafik çekmeniz kolaylaşır. Hiçbir değer girmezseniz başlığı otomatik olarak bastırdım.

image-alt-tag-ekleme
Resimlere özel SEO’da yapabilirsiniz.

SEO Title – Ürün Title Ayrımı

İsterseniz sitenizde farklı bir title gösterebilir isterseniz de SERP için Google’a farklı title yollayabilirsiniz.

meta-title
Meta title ekleme alanı.

Seçenek URL’leri & Canonical

Ürünlere eklenen beden vb. seçeneklerin ayrı URL’lerde açılması engellenerek canonicallerinin tek bir üründen verilmesi sağlandı. Elbette ayrı ayrı olarak gruplamayı açarsanız ürünler ayrı ayrı URL’lerde açılır. Yine site genelinde tarama bütçesini düşünerek canonicaller en iyi şekilde kugulanmaya çalışıldı. Filtre sayfalarında canonical olarak ana kategori belirtildi.

Kombinler

Kombinleme sistemini kullanıyorsanız kombinleriniz bittiğinde 404 verebilir veya yönlendirme yapılabilir.

Max. Resim Boyutu

Page Speed’i düşünerek siteye ürünlere eklenebilecek max. resim boyutunu ayarlayabilirsiniz. Bu sayede editoryal veya depo gibi birimlerin site hızını baltamalarının önüne geçebilirsiniz.

urun-resim-boyutu
Ürün resim boyutu.

URL Yönlendirme

Sitenizdeki URL’leri istediğiniz gibi yönlendirebilirsiniz.

  • 301, 302 ve 307 yönlendirme yapabilme.
  • İsteğe özel URL yönlendirme yapabilme.
  • Yönlendirmeleri Excel’e aktara bilme.
  • Yönlenen URL’lerde arama yapabilme.
  • Excel’den toplu URL yönlendirmesi ekleyebilme.
  • Dizinden daha hızlı silinmek amacıyla isteğe özel 410 kodunu döndürebilme.
  • İstenildiği takdirde yönlendirmeleri silebilme/pasif edebilme.
url-yonlendirme-modul
URL’lerin yönlendirilmesi.

Table of Content

Blog kullananlar içinse table of content (içindekiler) eklenerek SERP’te daha iyi görünüm sağlanmaya çalışıldı.

toc
Table of Content.

Kampanya

Siteye eklenen kampanyalar için ayrı sayfalar oluşturuldu ve verilen koşullar otomatik olarak sistem tarafından oluşturuldu. Şartları ve kimlerin yararlanabileceği gibi detayları script, editöre gerek kalmadan kendisi oluşturuyor.

kampanya-detay
Kampanya detayı.

Open Graph

Facebook ve Twitter gibi platformlarda paylaşılan linklerinize ait görseller, başlıklar ve açıklamaların optimize edilmesi sağlandı. Bu özellik sosyal medya uzmanlarının işine yarayacaktır diye düşünüyorum.

open-graph-adt
Open Graph gösterimi.

SEOImages

SEOImages modülüyle eklenen resimlerin tablet, masaüstü ve mobil için ayrı ayrı isteğe bağlı olarak boyutlandırabilme özelliği eklendi.

Ürün Detay Tabloları

Ürünün detayında sunabileceğiniz tablo özelliği ile örneğin numara, renk vs. gibi bilgileri table içinde ürün detayda belirtiyoruz. Böylece SERP’te görünüm daha farklı olabildiği gibi belki featured snippets olarak çıkma ihtimali de o sayfanın artabiliyor.

Site Haritaları

Gerçekten gelişmiş bir sitemap yönetimi yaptığımızı düşünüyorum.

  • Marka/urun/blog/kategori URL’leri için toplu işlem yapabilme.
  • Mesela X Kategorisindeki tüm ürünlerin güncelleme sıklığını ve önceliğini değiştirebilme.
  • İsteğe bağlı Cron’u beklemeden site haritalarını yeniden oluşturabilme.
  • Özel olarak URL’lere öncelik değeri ve güncelleme sıklığı verebilme.
  • Belirli URL’leri Site Haritasında Göster/Gösterme.
  • Kırık resimler, images sitemap’te otomatik gösterilmiyor.
  • Oluşturulan sitemapler, sitemap ana dizinine otomatik geliyor.
  • Yönlendirilmiş URL’lerin site haritasından silinmesi.
  • Pasif veya silinmiş ürünlerin otomatik site haritalarından silinmesi.
sitemap-yonetimi
Site haritası yönetim ekranı.

Images Sitemap’ler 1.000 URL sınırına ulaşınca otomatik olarak 2. Sitemap’in oluşması. Bu oluşan sitemap’i Search Console’a eklemenizi de öneririm.

Chrome 41 Sorunu (Geride Kaldı)

Yazılımı geliştirirken en büyük sıkıntılarımızdan birisi Googlebot’un Chrome41 alt yapısını kullanarak sayfaları taramasıydı. Bu yüzden ürün detayda bazı bölümler sepet gibi bot tarafından okunamıyordu. Google ise yaptığı açıklamayla artık Chrome 41’e göre tarayamayacağını belirtmişti ve front-end developer derin nefes almıştı 🙂

Google Analytics Geliştirmeleri

Siteye giren kullanıcıların Google Analytics ile takibi bildiğiniz üzere önemli. Bilgim dahilinde scriptte bazı düzenlemeler yapılmasını sağladım.

  • Tüm tag manager veya Google Optimize gibi kodların sabit kod yönetiminden eklenebilmesi.
  • “Site içi arama” etkinliklerini ölçebilmek adına search bölümününü Analytics üzerinden takibi.
  • Gelişmiş e-ticaret kurulumuyla satışların nasıl gerçekleştiği, işlem sayısı ve hediye çeki kullananların sayısı, en çok kullanılan kargo gibi detayları görebilme. (ki bunun daha iyisi istatistik modülünde var öneririm almanızı)
analytics-eticaret
E-ticaret kurulumu yapıldı.

Alışveriş reklamları bir e-ticaret sitesinin vazgeçilmez dijital pazarlama kanallarında birisidir. Benim zorlandığım konularda diğer arkadaşlar zorlanmasın diye bazı geliştirmeleri bu modülde yaptım. Böylece merchant center panelinde kurallar ile uğraşmadan tüm işlerinizi panel ile halledebilirsiniz.

Dönüşüm kodlarının kurulumunu ise kısa sürede gerçekleştirebilirsiniz.

  • Sınırsız Feed oluşturabilme.
  • Facebook veya başka bir kanal için özel feed çıkabilme.
  • Feed’lerin Google alışveriş reklamları için belirtilen ürün kategorileriyle eşleştirilmesi.
  • Feed URL’sini belirleyebilme.
  • Hariç tutulacak kategorileri belirleyebilme.
  • X Fiyatı üstündekiler/altındakileri feede ekle.
  • Seçili Marka/Ürün/Kategori’ye Feed çıkabilme.
  • Sadece aktif veya stokta olan ürünleri göster/göstermeme.
  • Siteden silinen ürünlerin Feed’den otomatik düşmesi.
  • Zorunlu alanların yanı sıra Feed’i geliştirebilecek birçok datanın feedlerde otomatik yer alması. (Ek resim bağlantısı vb)
feed
Feed ayarlama.

Google müşteri yorumları entegrasyonu ve satıcı puanları gibi ek özelliklerde scripte eklendi. Bir SEO uzmanı olarak üzerime düşeni yaptığıma inanıyorum bu scripti geliştirirken 🙂

Yukarıda bahsettiğim konular sadece aklıma gelenlerdi, bunun dışında birçok özelliği entegre etmiştik.

Yazılımda teşekkürlerimi sunmak istediklerim;

Gerek maddi anlamda gerekse manevi anlamda bir patron ne yapması gerekiyorsa onu yaptı. Hatta ben askerdeyken bile son günlerimde neleri geliştirebiliriz bunun üzerine konuşmuştuk 🙂 SEO tarafında hangi tool gerekiyorsa ikiletmeden aldı. Ayrıca önerilerime çokça güvendiğin için çok sağ ol Boss :=)

Şirkette elinden geçmemiş site yoktur, benim SEO’da başarıyı yakalamamdaki en büyük kişilerden birisi.  Yapısal veride hata mı var hemen atın Trello’ya Okan reis çözsün 🙂 PHP ile yapamayacağı şey yok diyebilirim 🙂 SEO modüllerini beraber öyle bir geliştirdik ki neredeyse eşi benzerleri yok. Modülleri oluştururken bayağı yorduğumun farkındayım 🙂 Wunderlist’in dili olsa da konuşsa…

Bir bug kokusu var hissediyorum… (S.Ö)

Google Analytics gelişmiş e-ticaret kurulumu ve tag manager entegrasyonları ile feedlerde beraber çalıştık. Kampanya modülü sayende e-ticarette her derde deva oldu. Tabi diğer modüllerde de çokça zaman geçirdik, herşey için çok sağol Adem! 🙂

O bir XML Coder 😀 Aslında en başta FBM’deki geliştirmeler yüzünden e-ticarete geçemeyecek sandım; lakin onun da üstesinden gelmeyi başardı 🙂 E-ticarette ise hediye çeki az çektirmedi Onur’a 😀

Seni de diğer sitelerdeki buglardan kurtulduktan sonra e-ticarete alabildik. İstatistik modülü ellerinden öper :))

Front-end tarafında page speed ve mobil uyumluluk testi sorunlarını düzeltirken benden az çekmedin 🙂 He birde Vue.js ve Chrome41 problemlerine geri dönmek bile istemiyorum 😀

Yine bu süreçte bizimle çalışan Burak, Talha, Egemen, Ebru ve Serhat sizlere de teşekkürler.

Yazılımı almak isterseniz ADT’ye telefon açın ve benim sitemden yazılımı gördüm derseniz yardımcı olacaklardır 😀

Umarım başarılı işler çıkarmaya benimle veya bensiz ADT olarak devam edersiniz.

Samet Özsüleyman Samet Özsüleyman, SEO Uzmanı olarak çalışmaktadır. Aynı zamanda İstatistikçi olan Samet; sıcak çikolatayı, yapısal verileri ve tarihi çok sevip, boş zamanlarında Netflix'ten bişeyler izlemektedir. Çeşitli alanlarda SEO çalışmalarını sürdürmektedir.
Samet Özsüleyman Samet Özsüleyman, SEO Uzmanı olarak çalışmaktadır. Aynı zamanda İstatistikçi olan Samet; sıcak çikolatayı, yapısal verileri ve tarihi çok sevip, boş zamanlarında Netflix'ten bişeyler izlemektedir. Çeşitli alanlarda SEO çalışmalarını sürdürmektedir.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir