Google Search Console size diğer SEO araçlarından daha fazla bilgi sunar ve Google ile sitenizin tek iletişim aracıdır. Üstelik ücretsiz olup webmastarların birçoğunun görmezden geldiği araçtır. Dizine eklenme, dizinden çıkma ve manuel işlem gibi durumları görebileceğiniz tek adres yenilenen yüzüyle Search Console olacaktır.
Eski Search Console’dan yenisine geçme sürecinde Google bazı araçlarını çok daha gelişmiş seviyelere getirdi. Artık daha fazla datayı görebiliyor ve veri görselleştirme konusunda webmasterlar daha verimli sonuçlar alabiliyor. Bu makalede SEO’da kullanabileceğiniz bazı ipuçlarını da bulacaksınız.
Google SC, Teknik SEO sorunlarınızı tespit etmekle beraber en popüler anahtar kelimeleriniz ve en iyi açılış sayfaları da görmenizi sağlar.
Bilgi: Google sürekli aracı geliştirdiğinden onun hızına yetişemeyebilirim, eksik durumlarda beni update ederseniz sevinirim 🙂
Google Search Console Nedir?
Google Search Console, web site sahiplerinin sitelerinin performanslarını izleyebilecekleri ve çeşitli raporlarla beraber veriler sunan ücretsiz Google aracıdır.
Google uzun zamandır eski arama konsolundan yenisine geçmek için uğraşıyor ve bunu geliştiriyor.
Yeni Google Search Console harika! Daha fazla data saklayabiliyoruz. pic.twitter.com/vtU3JwhUqS
— Samet Özsüleyman (@sametozsuleyman) December 14, 2017
Yeni Özellikler
- Performans raporu: Eski GSC’deki Search Analytics’in yerine geçmiştir.
- Dizin Kapsamı: Dizin durumu ve tarama hatalarını içerir.
- URL İnceleme Aracı: Google Gibi Getir’in yeni versiyonudur.
Bazı raporların da ismi değişmiştir Sitenize Bağlantılar ve Dahili Bağlantılar > Bağlantılar olarak değişmesi gibi.
Kaldırılmış Özellikler
- HTML İyileştirmeleri,
- Android Uygulamaları.
Belirsiz/Henüz Değişmeyen Özellikler
- Engellenen kaynaklar,
- Adres değişikliği aracı,
- Tarama istatistikleri,
- Robots.txt test aracı,
- URL Parametreleri,
- Uluslararası hedefleme,
- Yapısal Veri İşaretleme Aracı,
- Google SC Mesajları,
- Tercih edilen etki alanı,
- Backlink reddetme aracı,
- URL kaldırma aracı.
26 Ağustos 2019: Search Console API’de bazı kısımların kaldırıldığı açıklandı.
Eski search consolea güle güle…
We’re saying goodbye to our beloved old Search Console 👋. Join us in celebrating this moment 🥳 by sharing your memories using #SCmemories – check out our tribute in the blog https://t.co/2UijlU3jLq pic.twitter.com/oD2Pf1D0qS
— Google Webmasters (@googlewmc) September 9, 2019
Google Search Console’a Site Nasıl Eklenir?
Sitenizle ilgili bilgilere ulaşabilmek için sitenizi Google Search Console’da doğrulama yapmanız gerekmektedir.
- Google hesabınızda oturum açın,
- https://search.google.com/search-console/ adresine girin,
- Sitenizi +Yeni mülk olarak ekleyin,
- HTML dosyası, DNS, meta etiketi, Google Analytics gibi yöntemlerle doğrulamayı tamamlayın.
Google hesabınıza giriş yaptıktan sonra Google Search Console’a gidin “şimdi başla” butonuna tıklayın,

Başlamak için mülk türünü seçtikten sonra sitenizin adresini ilgili kutucuğa girin,

Buradan “Alan Adı” kısmına sitenizi girerseniz DNS doğrulamanız yapmanız isteyebilir. Burası biraz zor gelirse hemen yan taraftaki “URL ön eki” kullanarak doğrulama seçeneğini kullanabilirsiniz.

URL ön eki kullanarak doğrulama yapmak istersenizde çeşitli yöntem var. Bunlardan birini seçip işlemi kısa sürede tamamlayın.

- HTML Dosyası: Sitenize HTML dosyası ekleyerek doğrulama.
- HTML Etiketi: Meta etiket ekleyerek doğrulama.
- Google Analytics: Head bölümüne ekleyeceğiniz gtag.js kodu ile doğrulama.
- Google Tag Manager: Etiket yöneticisini kullanarak.
- Alan Adı Sağlayıcı: DNS kaydını Google ile ilişkilendirerek.
Bu işlemleri yaptıktan sonra siteniz başarıyla SC’ye eklenecektir.
Eski Search Console’a Nasıl Dönüş Yapılır?
Yeni sürümde yazımın ilk paragraflarında belirttiğim gibi bazı özellikler bulunmuyor ve bunlara geri dönmeniz gereken durumlar olabiliyor. Bunu sadece bir tıkla yapıyorsunuz aşağıdaki resme göz atın;

Google Analytics ile Search Console’u birbirine bağlamanızı öneririm.
GSC Site Haritası Nasıl Eklenir?
Google diğer arama motorları gibi sitenizi dizine daha rahat ekleyebilmek için site haritası kullanır. Site haritalarının SEO’ya faydasını anlattığım yazıda birçok bilgi mevcut.
Yeni bir site haritası eklemek için sol taraftan Dizin ve hemen ardından Site Haritaları bölümüne gelin. “Yeni bir site haritası ekleyin” kısmından site haritanızın uzantısını belirterek “Gönder” butonuyla ekleyin.

Ekledikten sonra bazı hatalar alabilirsiniz, bu hataları gidermeyi öncelikli iş olarak planlayın.
Search Console Sahip/Kullanıcı Ekleme
- Sol taraftaki “Ayarlar” bölümüne tıklayın,
- Ardından “kullanıcılar ve izinler” bölümüne gelin
- “kullanıcı ekle” butonuna basın,
- Kullanıcının e-posta adresini ve izin durumunu seçip ekle diyin.

Search Console Performans Verileri
Performans sekmesinde 4 farklı renk metriği göreceksiniz. Bu metriklerin her biri tıklanabilirdir ve grafik bu özelde değişecektir.
Toplam Tıklama Sayısı: Kullanıcıların SERP’te sitenizi görüp tıkladığı sayıdır. Kullanıcı sitenizden geri dönüp yine aynı bağlantıya tıklarsa tek tıklama olarak sayılır.
Toplam Gösterim Sayısı: Sayfaların arama sonuçlarında gösterildiği sayıyı belirtir.
Ortalama TO: Sitenizin gsterim ve tıklanmaya bağlı tıklanma oranınızı yüzde gösterir.
Ortalama Konum: Bir sorgu için sayfanızın ortalam sıralamasıdır.

Son 16 aya kadar verilerinizi görebilirsiniz ayrıca veriler arasında karşılaştırma yapabilirsiniz.
Arama görünümüyle sitenizin;
- Zengin sonuçlar,
- SSS Zengin sonuçlar,
- AMP makalesi,
- AMP zengin olmayan sonuçlar,
- Web Light sonuçları gibi kısımları da görebilirsiniz.

Google Search Console’u SEO Kullanma
Dizin kapsamı raporlarından uyarıları ve hataları görebilirsiniz. Daha fazla bilgi için Search Console hatalarını düzeltme üzerine yazdığım rehbere bakabilirsiniz.
Google’ın Sayfayı Nasıl Gördüğünü Anlama
URL inceleme aracını kullanarak Google’ın sayfanızı gerçekten nasıl gördüğünü anlayabilirsiniz. Olası indexlenmeme problemlerinin tespiti için bu araç size yardımcı olacaktır. URL’yi ilgili alana girin ve enter tuşuna basın.

URL denetiminde ise sonuçlara bakarak önleme alabilir veya SEO çalışmalarınıza sıkıntı yoksa devam edebilirsiniz.

“Canlı URL’yi Test Et” butonuyla da URL’nin Google botlarına nasıl gözüktüğünü görebilirsiniz. Google’dan yapılan açıklamaya göre botlar artık Chrome 61 değil Chromium’un son sürümünü kullanarak saytfaları tarayacağından kullanıcılar ile botun aynı görmesi gerektiğinden emin olun.
Kaç Sayfam İndexlenmiş?
Önizleme kısmına gelin ve Kapsam bölümünde kaç sayfanın dizinde sorunlu/sorunsuz olduğunu tespit edin.

Mobil Uyumluluk & First Indexing
Google’ın mobil first index‘e geçmesiyle sitenizin mobil cihazlarda sorunlu olmaması gerekiyor. Google Arama Konsolu ise size varsa hataları belirterek bu konuda yardımcı oluyor.

Backlink Analizi & Tespiti
Bağlantılar raporuyla sitenize gelen backlinkleri görebilirsiniz bu sayede ek bir backlink analiz aracına gerek kalmadan Off-Page SEO planınızı oluşturabilirsiniz.

- En Çok Bağlantı Veren Sayfalar: Siteye gelen linklerin en çok hangi sayfayı işaret ettiği rapor.
- En Çok Bağlantı Veren Siteler: Siteye en çok backlink veren siteleri gösterir. Spam siteler varsa backlink temizleme yazıma bakabilirsiniz.
- İç Bağlantılar: Site içinde en çok linklenen sayfalarınız. (nofollowlu linkler takip edilmez)
- En çok bağlantı veren metin: Backlinklerin metin olarak nasıl verildiğini gösterir. (Anchor Text oranı gibi)
Hangi sitelerin hangi sayfalara bağlandığını görmek isterseniz URL’ye tıklamanız yeterlidir.
En İyi Performans Gösteren Anahtar Kelimelere Bulunması

- Performans bölümüne gelin
- Sorgular sekmesine tıklayın (isterseniz sayfalara bakıp sayfa özelinde de analiz edebilirsiniz),
- Tarih aralığını belirleyin,
- Ortalama Konum‘u seçin,
- Pozisyon’u büyükten küçüğe doğru sıralayabilirsiniz.
Sıralama Kaybeden Kelimeleri & Sayfaları Bulmak

- Performans bölümüne gelin
- Sorgular sekmesine tıklayın,
- Tarih aralığını belirleyin (Karşılaştır seçin),
- Ortalama Konum‘u seçin,
- Sıralamanın nasıl değiştiğini görebilirsiniz.
Cihazlarda Sitenin SEO Performansını Ölçme

- Performans bölümüne gelin
- Cihazlar sekmesine tıklayın,
- Tarih aralığını belirleyin (Karşılaştır seçin),
- Tüm Metrikler‘i seçin,
- Değişimleri görebilirsiniz.
Sonuç
GSC’nin site türü ne olursa olsun kurulmasını öneririm. Google Search Console özelliklerini elimden geldiğince anlatmaya çalıştım umarım faydası dokunur 🙂
Faydalı Bağlantılar;